תחומי הקבוצה »

ראיון עם קרן בן ישראלי- רכזת תעסוקה נתמכת "קפה טוב" חדרה!

הכירו את קרן, רכזת תעסוקה נתמכת בקפה טוב חדרה בארבע שנים האחרונות ולאחרונה גם מלווה תעסוקתית של 'קופיקס' רעננה.

היי קרן, מה שלומך?

"מעולה, תודה רבה!"

ספרי לנו מה זה אומר בכלל להיות רכזת תעסוקה נתמכת?

"התפקיד רכזת תעסוקה נתמכת משמעותו  ליווי של אנשים עם חסמים תעסוקתיים בתהליך שיקום של יציאה לשוק החופשי. בתפקידי אני מלווה אנשים עם חסמים תעסוקתיים שנפלטו מהשוק החופשי ורוצים להשתלב בו מחדש. אני מאתרת ויוצרת קשרים עם מעסיקים פוטנציאליים והמטרה ליצור שיתוף פעולה של שילובם בתעסוקה. התפקיד מחייב אחריות על כל הקשר בין מקבל השירות שלנו למעסיק תוך כדי ליווי, תמיכה, גישור, תיווך וסנגור. בנוסף אני מפקחת ומלווה את מקבלי השירות לאחר השתלבותם במקום העבודה. מלווה בשיתוף עם המעסיק במקומות העבודה בה משולבים על מנת לאפשר תנאים ראויים ולמנוע פגיעה וניצול."

המון אחריות! מה את מגדירה כהצלחה משמעותית בתחום התעסוקה?

"ראשית, למדתי שבשביל להצליח צריך לעבוד קשה, צריך משמעת עצמית ויכולת להתגבר על ניסיונות רבים עם נכונות להצליח. ההצלחה קיימת כבר בתחילת התהליך והיא נקראת "מוטיבציה" ברגע שיש לנו מוטיבציה- השמיים הם הגבול.

בנוסף, ההצלחה נמדדת בעיני כאשר מקבל השירות אותו אני מלווה יודע שהוא יכול לסמוך עליי, למצוא אותי בכל זמן שיצטרך, שאני תמיד אחריו- תומכת, דוחפת, מעודדת ורואה את התהליך שאנו עוברים ביחד.

ולסיום, להבין שאני לא קובעת מהן היכולות של מקבלי השירות ומהי המשרה המתאימה עבורם- מקבלי השירות בוחרים במה רוצים להשתלב, כמה שעות וימים הם יכולים ואיך הם רוצים להתפתח , אני רק נמצאת כדי לסייע להם לעבור את הקשיים וההסתגלות למקום חדש ולתעסוקה לא מוכרת בחלק מהמקרים. ואז, כשמקבלי השירות משתלבים בעבודה ומצליחים בתפקידים שבחרו- זו ה-הצלחה כרכזת תעסוקה."

ואוו! ומנגד, מהם האתגרים כרכזת תעסוקה?

"יש כמה אתגרים משמעותיים בתפקיד: 1. האתגר הכי קשה הוא לדעת לעשות מעברים ולהבדיל בין מקבלי השירות, לדעת להקשיב כל פעם מחדש, להתאים כמה שיותר את העבודה למקבל השירות ולהצליח לקלוע כבר מהפגישות הראשונות 2. לפתח יצירתיות ויכולת להתייעץ עם גורמי טיפול אחרים המלווים אותם בנוסף אליי בקהילה. 3. היכולת להכיל מצבים נפשיים לא פשוטים ממושכים בלי להתייאש- להתעקש להצליח ולהשאיר את מקבלי השירות בתוך התהליך למרות הקשיים. 4. בעיקר ללמוד להיפתח לאנשים חדשים ולתהליכים חדשים ולקבל אותם כמו שהם."

מה הייחודיות בתפקיד שלך?

"כרכזת תעסוקה נתמכת המלווה אנשים עם חסמים תעסוקתיים אני שואפת למגר את הסטיגמה שנוצרה לאנשים עם מחלות נפש. אני מאמינה בזכות של כל אדם לחיות חיים מספקים ובעלי משמעות למרות הכל. הדרך בה אני מתעקשת עם המעסיק לנסות לשלב ולתת הזדמנות שווה ובכך  להיכנס לתהליך שבו נפתחות דלתות של שויון והבנה לכלל האנשים המלווים שלי וגם כאלה שלא -זה ייחודי בעיניי."

עבודה עם נשמה! מה הדבר שהכי מתסכל אותך בעבודה?

"התחלות חדשות מעלים אצל מקבלי השירות פחד, מתח, לחץ וחרדה. לפעמים זה בא לידי ביטוי בהשתלבות במקום עבודה חדש כלומר, האם יצליח? האם יאהבו ויקבלו אותי? האם יש לי את הכוחות להתחיל משהו חדש ולא מוכר? מה שגורם לעיתים למקבלי השירות לקבל פיק ברכיים קל ולא להגיע ליום הראשון בעבודה. במקרה כזה, התהליך נעצר זמנית- המעסיק מאוכזב ומתחילים הכל מחדש. התסכול הוא מתוך מקום של להבין האם התהליך היה נכון ונוכל להמשיך קדימה או שהתהליך ייעצר למרות היכולות הגבוהות של מקבל השירות, מסתכל לדעת שלעיתים מקבל שירות לא מאמין בעצמו ואני כל הזמן בשאלות ובניסיון להבין עם עצמי – איך לשמור על המוטיבציה וההבנה שזה אפשרי רק אם ניתן לעצמנו הזדמנות להראות את היכולות להצליח".

ומה הדבר שהכי משמח אותך?

" הצלחות, הצלחות, הצלחות וחיוך מרוח על פיניהם כשאנחנו נפגשים לאחר יומם הראשון בעבודה או לאורך כל תקופת העסקתם, הצלחתם בתפקיד והשתלבותם חברתית עם הצוות. ?

לדעתי תעסוקה היא מאבני היסוד של החלמה ושימור מצב הרוח, קל וחומר עבור אנשים עם חסמים תעסוקתיים. התברכתי בכך שאני יוצרת ביחד איתם הצלחה תוך מיצוי היכולות שלהם להתקדם ולהרוויח בזכות עצמם. הקושי איתו הם מתמודדים כאשר הם דופקים על דלתות באופן עצמאי ואינם זוכים למענה או ליחס הוגן- הליווי שלי מלמד כיצד אפשר לעשות את זה נכון ולהצליח גם עם המעסיק שדחה  אותנו בפעם הראשונה".

מה הסיבה שבחרת דווקא בעבודה הזו?

"במשך הרבה שנים הרגשתי שאני רוצה לעזור, שאני רוצה לתרום עד כמה שאוכל ולעשות בשביל האחר משהו שיעשה גם לי טוב ויגרום לי לסיפוק תעסוקתי ואישי- נישואים וילדים ובעיקר הדאגה לפרנסה הרחיקו אותי במשך השנים מהרצונות שלי ופשוט נכנסתי לשגרה עצובה ומחייבת, עם השנים כשהילדים גדלו עלו השאלות האם טוב לי? האם אני עושה את מה שאני אוהבת? האם אני מחכה כבר להגיע מחר לעבודה? האם אני מתמקדת בדברים שאני רוצה לעשות? וברגע שהבנתי שלא, החלטתי לנסות שינוי בתעסוקה. חיפשתי משרה בה אני יכולה להעניק ובאותה הזדמנות לקבל סיפוק- ולפני 4 שנים השתלבתי בקבוצה מדהימה של אנשים של נתינה, הבנה, הכלה ואהבת האחר- קבוצת שכולו טוב-  דבר אשר הוכיח לי עד כמה השינוי בחיי היה עצום."

תודה רבה על הכנות בראיון, שמחנו להכיר אותך שיהיה לך המון בהצלחה- נראה שמצאת את מקומך – איתנו בקבוצה ?

[poll]