כלוב אילוף – מתי, למה ואיך?

רעות צוק, דוגווקרית בכלב טוב - שירות הולכת כלבים חברתי, עם כל הדברים שרציתם לדעת על כלובי אילוף.

"אתחיל ואומר שכלוב אילוף אינו בא במקום אילוף של הכלב ולפני שמשתמשים בכלי המצוין הזה, חשוב להרגיל את הכלב אליו בצורה נכונה- אחרת נגרום לכלב לא לרצות להיות בו.


כלוב אילוף יכול להיות המקום הבטוח של הכלב שלנו וכלי עזר מצוין לאילוף ומסייע למנוע בעיות מגוונות כמו: הרס הבית, צרכים בבית, תוקפנות (כלפי אורחים למשל) חרדות ועוד.
הכלוב יכול להיות "החדר" של הכלב בבית או כשמתארחים אצל אנשים אחרים וכמובן שעוזר מאוד ללמד את הכלב שלנו (שרגיל לחיות בלהקה) להיות לבד ומסייע לו ללמוד להיות רגוע ושליו.

איך בוחרים כלוב?
גודל הכלוב הוא חשוב מאוד ליעילותו – הכלוב צריך להיות בגודל שלא מאפשר לכלב לעשות צרכים בתוכו ואז לזוז מהם כך הכלב יבין שאם יעשה צרכים אין לו לאן לזוז מהם. הכלוב גם צריך להיות כזה שלא מאפשר לכלב יותר מידי תזוזה (אך כן מאפשר עמידה) וכך נמנע את חוסר השקט והכלב ילמד רגיעה (חשוב מאוד בגזעים מאוד אנרגטיים) וכך נראה כלב שנכנס לכלוב,רגוע ופשוט הולך לישון.
 
איך מרגילים את הכלב לכלוב?


מיקום- מיקום הכלוב בבית: את הכלוב נמקם במקום מרכזי בבית שממנו הכלב יכול לראות מה מתרחש בבית ולראות אותנו. כך הוא יוכל להרגיש חלק מהבית (חלק מהלהקה) גם כשהוא שוכב בכלוב.


האכלה- נאכיל את הכלב רק בכלוב או בצד הרחוק מהכניסה אליו או בפיזור האוכל בתוך הכלוב. הכלב שלנו הוא בעל חיים היגייני שלא יעשה צרכים היכן שהוא אוכל, שותה וישן ולכן חשוב פיזור האוכל על רצפת הכלוב.
ישנם כלבים שיסרבו להיכנס לכלוב ישירות ויצטרכו יותר חיזוק ועידוד- ניתן לעשות זאת על ידי עידוד קולי "כל הכבוד", או על ידי זריקה של חטיפים שהוא מאוד אוהב כמה שיותר פנימה לתוך הכלוב.


סגירה- לאחר מספר ימים שבהם הכלב אכל אך ורק בתוך הכלוב והרגיש נוח, אפשר לנסות עכשיו לסגור את דלת הכלוב וגם זה יעשה בהדרגה: בהתחלה נהיה לידו ורק נסגור (ללא נעילה) את הדלת ורק בזמן שהוא אוכל. אנחנו נסגור ונפתח את דלת הכלוב כמה וכמה פעמים כדי שהכלב יתרגל לפעולה של סגירת הדלת ולרעש בעת סגירת דלת הכלוב. בשלב הבא ננעל את הכלוב לשעת ההאכלה ובשלב שלאחר מכן נשאיר את הכלב סגור גם למספר דקות אחרי האוכל.

כשהכלב התרגל לכל אלה, נתחיל להתרחק מהכלוב בהדרגה ולפרקי זמנים ארוכים יותר. נחזור אל הכלב ונתגמל אותו כשהוא מראה רגיעה בכלוב בחטיף טעים וחיזוק קולי. אם הכלב לא רגוע או מיילל ומנסה לצאת כנראה שנצטרך לחזור אחורה כמה צעדים כי התקדמנו מהר מידי עבורו.

במידה והכלב ממש משתולל בתוך הכלוב ומנסה לנשוך את הכלוב נהיה יותר אסרטיביים ונגיד לו "לא" (או כל מילת שלילה שבחרתם להשתמש בה) שחרור מהכלוב יהיה רק אחרי רגיעה מוחלטת.
שינה ארוכה בכלוב- הזמן הכי טוב להרגיל את הכלב לשינה ארוכה בתוך הכלוב הוא בלילה כיוון שאין יותר מידי תנועה בבית והכלב מכיר כבר את הרגלי השינה שלנו.
לפני שנכניס את הכלב לשינה ארוכה בכלוב, חשוב מאוד להוציא אותו לטיול ארוך ולפרוק לו אנרגיות. נכניס אותו הכי מאוחר שנוכל ונוציא אותו הכי מוקדם שנוכל (בהמשך אפשר להעלות את הזמן בהדרגה).


שימו לב, במקרה של גורים וחינוך לצרכים חשוב מאוד לא להכשיל את הכלב ולהוציאו מהכלוב לצרכים בזמן המותאם לצרכיו- החישוב הוא בדרך כלל גיל הכלב + שעה. כלומר, גור בן 5 חודשים יכול להתאפק רק 6 שעות וכדאי יהיה להוציא אותו לפני תום 6 השעות כדי לא להביא אותו לקצה גבול היכולת.


הכלב נשאר לבד/יוצאים מהבית- לכל אחד מאיתנו יש 'טקס יציאה מהבית' שיגרת יציאה מהבית שהכלב שלנו מכיר ומזהה אותה. למשל: נכנס להתקלח, מתלבש, מכין נס, לוקח מפתחות ויוצא- שימו לב כשאתם מתארגנים הכלב שלכם ממש מרגיש זאת ויודע שאתם עומדים לצאת מהבית.


כשהכלב שלנו כבר מורגל להישארות בכלוב, גם שעות ארוכות כשאנחנו איתו בבית- הגיע הזמן להרגיל אותו להישאר בכלוב כשהוא לבד בבית וגם את זה נעשה בהדרגה: נכניס את הכלב לכלוב, נפתח ונסגור את דלת הבית עד שנראה שהכלב אדיש בתוך הכלוב לרעש הדלת. לאחר מכן, נעשה את 'טקס היציאה שלנו מהבית', נצא מהבית בהתחלה לשניות ונכנס. לאט לאט ובהדרגה נאריך את השהות שלנו מחוץ לבית.


כשנחזור הביתה נתעלם מהכלב ורק לאחר כמה שניות כשהוא רגוע בכלוב נחזק בצ'ופר ובחיזוק קולי וזאת על מנת למנוע התרגשות והשתוללות של הכלב בכלוב כשאנחנו חוזרים.

אנשים נוטים לחשוב שכלוב האילוף הוא התעללות ושסגירת כלב בכלוב פוגעת בו, אך ההפך הוא הנכון כאשר נעשית הרגלה נכונה ????
ניתן לראות הרבה פעמים כשכלבים מפחדים (מרעש של רעמים או זיקוקים למשל) הם מיד נכנסים מתחת לשולחן או מתחת למיטה ומחפשים מקום להסתתר בו- גם בטבע כלבים מחפשים מקום קטן בטוח וסגור לישון בו או להסתתר בשעת הצורך, וכך גם הכלבים שלנו זקוקים ל"מאורה" הביתית שלהם.


בהרגלה נכונה של הכלב לכלוב תופתעו לגלות שזה הופך להיות המקום האהוב ביותר על הכלב שלכם ושהוא נכנס לשם לגמרי מיוזמתו.


אני ממליצה בחום על הכלי הנפלא הזה!!"

כתבה: רעות צוק, דוגווקרית בכלב טוב – שירות הולכת כלבים חברת.

מה דעתכם על הכתבה של רעות? כתבו לנו בתגובות!

כתבות נוספות

ראש השנה ויום כיפור, הימים הנוראיים ומה הקשר ביניהם- הסרטון המלא של זיו שחם | מתוך שידורי הלייב שהתקיימו כאן באתר
רותי זוארץ מסיפור חוזר מידי שבוע מביאה לכם המלצות לספרים שהפכו לסדרות וסרטים וכולם כמובן נמצאים וזמינים לרכישה בסניפי ואתר סיפור חוזר????
נאמר את זה במשפט אחד: לגדל כלב זה הדבר הבריא ביותר שאפשר לעשות לעצמנו. למה כדאי לגדל כלבים ואיך הם גורמים לנו להרגיש? ריכזנו לכם את הכל בכתבה אחת -לכבוד יום הכלב הבינלאומי.