קבוצת ידע מניסיון – משמעות היצירה בחיינו

מהי יצירה בעינכם? האם יש יצירות מכוונות לאנשים עם מגבלה? האם למגבלה יש השפעה על היכולת ליצור?

בתאריך 3.12.20 מתקיים היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. אנו בקבוצת שכולו טוב מתייחסים ליום הזה במלוא הכבוד ומאפשרים למקבלי השירות שבוע שלם לשדר בו שידורי לייב בכל מיני נושאים אשר נוגעים למקבלי השירות באופן אישי. אנו מאפשרים זאת בכדי להעלות מודעות באוכלוסייה עבור אנשים עם מגבלות ובעיקר בכדי לאפשר שוויון הזדמנויות. נפגשנו כהרגלנו קבוצת בעלי ידע מניסיון ודנו בנושא: משמעות היצירה בחיינו. שעשה לנו אישית תחושה נעימה בלב.  

התחלתי בדיון עם קבוצת בעלי ידע מנסיון בשאלה כללית: מהי יצירה בעינכם?

אחד מחברי הקבוצה שבנוסף להייתו חלק חשוב ואהוב מקבוצת בעלי ידע מניסיון הולך להעביר שידור לייב השבוע אמר: "להעביר דברים מהלכה למעשה". אני לא נוטה לצוטט חברי קבוצה אך עשיתי זאת הפעם מפני שציטוט זה צבע את הלך המחשבה לגבי השאלה ששאלתי. עוד מחשבה שעלתה היא שיצירה היא כל חווית חיים שנעשית ע"י אדם ומכוונת לפן הריגשי שלנו כבני אדם. עוד נאמר שכל מה שאנו עושים והוא קצת מעבר לעבודות היומיומיות שלנו אפשר להגדירו כיצירה. עוד נקודה חשובה שעלתה במחשבה המשותפת של הקבוצה היא שיצירה בדר"כ גורמת לנו להנאה ולעיתים להנעה מנקודה בחיינו עקב זעזוע חיובי שהיצירה גורמת לנו. סיכמנו את השאלה באימרה: "עצם החיים הם יצירה, מהות החיים היא יצירה".

האם יש יוצר או יוצרת שאתם מחוברים אליהם באופן מיוחד?

חלקנו מאד מחוברים לעידן רייכל וציינו גם את הכבוד הגדול שהוא קיבל השנה להשיא משואה בהייתו בחור צעיר. אחד מחבריי הקבוצה הפתיע כשאמר שהוא מעריץ את העשייה של המנהלת שלו בהתנדבות בה עוסק למען נוער בסיכון, הוא ציין שהיא עושה את פעולותיה בלב פתוח ושלם וכל זאת בלי שהיא תהיה אדם מפורסם. רובנו התחבר ליצירת חיים המיוחדת של פטרישה דיגן, אשר יצירתה מצד אחד יוצרת עבורינו חבר'ה עם מגבלה חיים טובים יותר ובנוסף למדנו ממנה כיצד להניע את חיינו קדימה וכל אחד מאיתנו עושה זאת בצורה ייחודית ואישית לו.

האם אתם בעצמכם יוצרים?

כן אנו יוצרים, מעצם הייתנו אנשים עם מגבלה אשר מהווים מודל ודוגמא של התפתחות אישית עבור עצמנו ועבור חבריינו. עוד חשבנו שמעצם בחירותינו בחיים, אנו יוצרים את נתיב חיינו בצורה יומיומית וזו יצירה בפני עצמה. ציינו גם שאהבה היא אחת מהיצירות הנשגבות ביותר שגם אנחנו וגם כל בני האדם יוצרים וסיכמנו בכך שניסיון ההשתלבות שלנו בחברה כאנשית עם מגבלה הוא יצירה שדורשת חיבור שלנו לעצמנו ולסביבה שלנו בצורה יומיומית.

האם יש יצירות מכוונות במיוחד לאנשים עם מגבלה?

השוונו את עצמנו לאומני רוק על פי דבריו של סולן להקת "The Who" אשר אמר שלאומני רוק בשנות ה 60-70 לא היה קול בכדי לבטא את עצמם ומעצם המוזיקה שלהם ניפתחה להם אפשרות לזעוק את קולם בצורה כזו שהעולם חיבק את שיש להם לומר. כך אנו אנשים עם מגבלה בימים אלה בשנות ה 2000 מתחילים להשמיע את קולנו בצורה שהחברה מתחילה להקשיב לנו ובחלקה לחבק את שיש לנו לומר. ציינו גם שבתקופת הקורונה יש לא מעט אנשים אשר ייצרו מייזמים יצירתיים אשר עוזרים לאנשים שנמצאים במצב פחות טוב. סיכמנו בכך שביטוי הידע מהניסיון שלנו ושל חברינו מקבלי השירות בקבוצת שכולו טוב זו יצירה עמוקה, מורכבת ואמיצה. נתנו דוגמא שלנו כבעלי ידע מניסיון אשר השתתפנו בשידורי לייב של אתר קבוצת שכולו טוב, התחושה היא של שבירת תיקרות הזכוכית שלנו אנשים עם מגבלה בתוך החברה וקידום השילוב שלנו בחברה בצורה יצירתית ובנוסף החשיפה שלנו היא מודל אשר משרה על חבר'ה נוספים עם מגבלה ונותן תחושה שאפשר להשתלב בקלות.

האם למגבלה שיש לנו יש השפעה על היכולת שלנו ליצור?

כן. אך זה תלוי בנו. זאת אומרת שלעיתים המגבלה יכולה להיות מנוע ליצירה ולעיתים בקשיים שהמגבלה מערימה עלינו יכולים דווקא לשתק אותנו שאנשים יוצרים.

בשלב זה במפגש הקשבנו לשיר לשם הנאה והשראה
גם אתם מוזמנים להקשיב לשיר…

בעולם ללא גבולות, איזו יכולת יצירה הייתם מעוניינים שתהיה לכם?

את היכולת לעוף. ליצור קשר טוב יותר עם אנשים. להפגש עם הקבוצה שלנו פיסית ולא בזום. את היכולת לשיר. את היכולת לעזור לכל אדם שצריך.

ניר שבי, מנהל מערך ידע מניסיון
קבוצת שכולו טוב

כתבות נוספות

קבוצת משפרי השירות שלנו ממערך ידע מניסיון נפגשו כדי לדון על יום הזיכרון, העצמאות והקשר שביניהם והגיעו לתובנות מעניינות.
מה זה אומר נפש בשבילנו, איך היינו מגדירים מגבלה נפשית ומה המשמעות של נפש בריאה ובגוף בריא עבורנו? - קבוצת חברי ידע מניסיון עם התשובות לשאלות שלכם.
מה היא קבלת החלטות משותפת ואיך מערך ידע מניסיון בקבוצה מטמיע לתוך הקבוצה קבלת החלטות משותפת בצורה ייחודית המתבצעת בשטח?