מעגל השינוי

מה זה אומר מעגל שינוי, איך זה יכול לעזור לי וכיצד עושים זאת?

"פתאום קם אדם בבוקר הוא מרגיש שהוא עם, הוא מתחיל ללכת" (שלמה ארצי)

מה מניע את האדם לעשות שינוי בחייו? מה זה מצריך ממנו בכלל?

ע"פ המודל של ג'יימס פרוצ'סקה וקארלו דקלמנטה, פסיכולוגים וחוקרים אמריקאים, שניסו לענות על השאלה הזו- שלבי השינוי מבטאים מוטיבציה פנימית של האדם כלפי שינוי קונקרטי כלשהו בחייו. המוטיבציה הפנימית יכולה להיות מחוזקת ע"י גורמים בסביבת האדם בשינוי.

הם תיארו את עמדת האדם כלפי שינוי קונקרטי שהוא עתיד לעבור בחייו באמצעות התרשים הבא:

קדם הרהור

הרהור

החלטה

פעולה

שימור

המודל מבוסס על מספר רעיונות: שינוי הוא תהליך המתרחש על פי אותם כללים ושלבים כאשר אין תלות בנושא השינוי.

שינוי הוא תהליך מעגלי, ספירלי, כאשר אין תלות בין השלבים במעגל.

שינוי משמעותו תנועה בין השלבים במעגל.

נסיגה היא חלק טבעי בתהליך השינוי.

אדם יכול לאבחן את המוכנות שלו לעשות שינוי על פי המיקום שלו במעגל.

קדם הרהור – בשלב זה הצורך בשינוי אינו קיים אצל האדם. בשלב זה האדם עדיין אינו שוקל לעשות שינוי בעתיד הקרוב ואינו מודע לשיפור שהשינוי עשו לחולל בחייו. ייתכן שלעיתים שבשלב זה תהיה דרישה חיצונית לשינוי.

הרהור – שלב ההכרה ברצון/בצורך בשינוי. בשלב זה מתעוררת מוטיבציה לשינוי ומתקיים תהליך קוגנטיבי ורגשי של התלבטות ושקילת אפשרויות. האדם כבר מעוניין בשינוי אך הוא עדיין אמביוולנטי כלפיו, עדיין מתלבטת לגבי השינוי.

החלטה – שלב של נכונות בשינוי, האדם כבר מעוניין להתחיל ולהתנסות בשינוי. בשלב זה יש החלטה לפעול והמוטיבציה הפנימית מתגברת. בהדרגה האדם מגבש תכנית פעולה.

פעולה – ביצוע השינוי עצמו, תרגול אקטיבי של השינוי/ התנהגות החדשה. האדם כבר מבצע את השינוי וצריך להתמיד בו ולהתמודד עם האתגרים שהשינוי מציב. כמובן שהמטרה זה להשתפר בתוך השינוי.

שימור – שלב זה כולל התמודדות עם מגוון של מצבים שעלולים לאתגר את השינוי, לדוגמא, החלטתם להפסיק לאכול סוכר, ואתם מגיעים לאירוע משפחתי שמגישים בו קינוחים שווים ועדיין להצליח להתמיד בשינוי ולא לאכול.

מעידה – פרוצ'סקה ודקלמנטה ציינו שמעידה היא חלק אינטגרלי מהתהליך. אם המוטיבציה הפנימית של האדם נשמרת, והוא מאמין ביכולתו לשמר את השינוי, המעידה תהיה עבורו סימן לצורך לעדכן את אופן הפעולה, כך שלא תהיה עוד מעידה כזו. כיוון שאין לאדם שליטה מלאה על הגירויים שבהם הוא עלול לפגוש. תמיד יהיו מעידות ותמיד יהיה צורך בעדכונים שיפעילו את התהליך מחדש. הנפילה נתפסת כחלק מתהליך השינוי ויש להתייחס אליה כחוויה לימודית ולהפיק ממנה לקחים לעתיד. המשימה העומדת בפני האדם היא להתחיל מחדש את השלבים במעגל השינוי עד ליצירת שינוי קבוע.

לסיכום, שינוי הוא דבר משמעותי ורלוונטי לכל תחומי החיים שלנו. מודל השינוי יכול לעזור לנו להבין היכן אנחנו נמצאים ביחס לשינויים בחיים שלנו בכל תחום בכלל ובתחום התעסוקה בפרט. לדוגמה: איפה אני נמצא היום בתעסוקה? איפה אני נמצא היום ביחס לשוק החופשי? האם אני נמצא במקום שטוב לי ומקדם את הפונציאל שלי- או שהגיע הזמן להתקדם הלאה?

מידי פעם – עצרו, התבוננו וחשבו האם אתם נמצאים במקום בו אתם רוצים להיות בכל תחום בחיים, ובמיוחד עכשיו, בתקופת הקורונה שכולה שינויים- האם יש איזשהו שינוי שהייתם רוצים לעשות בחיים שלכם?

ספרו לנו בתגובות

לצפיה בלייב המלא- לחצו כאן

כתבות נוספות

קבוצת משפרי השירות שלנו ממערך ידע מניסיון נפגשו כדי לדון על יום הזיכרון, העצמאות והקשר שביניהם והגיעו לתובנות מעניינות.
מה זה אומר נפש בשבילנו, איך היינו מגדירים מגבלה נפשית ומה המשמעות של נפש בריאה ובגוף בריא עבורנו? - קבוצת חברי ידע מניסיון עם התשובות לשאלות שלכם.
מה היא קבלת החלטות משותפת ואיך מערך ידע מניסיון בקבוצה מטמיע לתוך הקבוצה קבלת החלטות משותפת בצורה ייחודית המתבצעת בשטח?