ערך מערך ידע מניסיון לקבוצת שכולו טוב

ניר שבי, מנהל מערך ידע מניסיון לשעבר חושף את סיפורו האישי ומסביר מה זה מערך ידע מניסיון, למה זה חשוב ואיך המערך הזה עובד בפועל

ניר שבי מנהל מערך ידע מניסיון לשעבר משתף בסיפורו האישי ועונה על השאלות שלכם!

שלום לכולם. שמי ניר שבי, אני מנהל מערך ידע מניסיון לשעבר בקבוצת שכולו טוב. בחיי האישיים אני נשוי באושר עם שני ילדים חלומיים. בהכשרתי המקצועית אני עובד סוציאלי ובימים אלה לומד לתואר שני בעבודה סוציאלית. 16 שנה אני נותן שירות בתחום השיקום ו 22 שנה אני מקבל שירות בתחום השיקום כאדם עם מגבלה נפשית בעצמי.

מה זה ידע מניסיון?

ההגדרה הכללית של ידע מניסיון הוא ידע המבוסס על חוויה חיים אישית של אדם. ידע שכזה שונה מידע הנרכש על ידי שיחה, קריאה או חיבור עם אדם אחר. הדוגמא שאני הכי אוהב היא ידע של אדם שניתקע עם תקר בגלגל הרכב שלו בכביש. חלק מאתנו ייקחו יוזמה ויתקנו לבדם את הפנצ'ר, חלק יתקשרו לחבר או בן משפחה שיבוא לעזור להם וחלק פשוט יזמינו שירות של "שגריר" וימתינו בסבלנות לעזרה שבדרך. כל סוגי ההתמודדויות עם הרכב התקוע מכובדות, וכולן הן ידע מניסיון של מה עושים כשנתקעים עם הרכב בכביש.

אבל מהו ידע מניסיון של אדם עם מגבלה?

ידע מתוך חוויה אישית של התמודדות עם מגבלה ומתוך תהליך של החלמה וצמיחה אישיים. אנו החבר'ה עם מגבלה נפשית או כל מגבלה אחרת יודעים המון על התמודדות יום-יומית עם קשיים, פתרון בעיות ומשברים שלעיתים מפילים אותנו ולעיתים מהווים מקפצה לצמיחה ולמידה אישית על תהליך ההחלמה של עצמנו.

מהו מערך ידע מניסיון בקבוצת שכולו טוב?

מערך ידע מניסיון בקבוצה הוא פרויקט חדשני וייחודי אשר נוצר מתוך מחשבה עמוקה, תובנה יצירתית ואמונה שלמה שבזכות חווית ההחלמה וההתמודדות האישית שלנו כמקבלי השירות יש לנו ידע מניסיון אשר שווה בערכו ויכול להשלים ידע מקצועי. אם ביטוי זה נכון, מדויק או אפשרי לביצוע. זאת נדע לאחר שנעשה הכול בכדי לאפשר למקבלי השירות סביבה וכלים שיאפשרו להם לבטא את הידע מהניסיון האישי שלהם בצורה הכי טובה שהם יכולים ובנוסף אנשיי הצוות של יעזרו למערך ידע מניסיון לייצר את הסביבה הנכונה לביטוי ידע מניסיון.

מהו תפקיד ייעודי?

התפקיד שלי כמנהל מערך ידע מניסיון הוא תפקיד ייעודי. רק אדם עם מגבלה כלשהי יכול למלא את התפקיד של מנהל מערך ידע מניסיון. אני אישית אדם עם מגבלה נפשית ובנוסף אני עובד סוציאלי. זוהי עובדה אשר עוזרת לי להיות מסוגל גם לבטא את הידע מניסיון שלי וגם להיות חלק אינטגרלי מצוות הקבוצה שבנוי מאנשיי מקצוע ממגוון מקצועות.

מהו הביטוי  X10ומהי משמעותו?

את הביטוי X10 השאיל עופר כהן מנכ"ל הקבוצה מתחום הכלכלה. כוונתו הייתה שככל שנצליח לשלב את הידע מניסיון שיש לכל מקבל שירות שלנו עם הידע המקצועי שיש לאנשיי הצוות בקבוצה, השירות אותו ניתן למקבליי השירות יהיה טוב פי 10.

מהי חשיבות מערך ידע מניסיון לקבוצת שכולו טוב?

החשיבות העיקרית במערך ידע מניסיון לקבוצת שכולו טוב היא יצירת מעורבות ושותפות של מקבלי השירות שלנו בכל הנעשה בקבוצה. תפקיד אנשיי הצוות היא ליצור את הסביבה שמאפשרת זאת, להיות שקופים בעבודתם אל מול מקבלי השירות והכי חשוב להאמין שידע מניסיון שווה בערכו ויכול להשלים ידע מקצועי. אנחנו כבר בדרך הזו. תפקיד מקבלי השירות הוא לתת אימון בסביבה החדשה שמאפשרת לנו להיות מעורבים ושותפים אמתיים בהתנהלות הקבוצה.

מהו מערך משפרי השירות?

המטרות המרכזיות של מערך משפרי השירות הוא קיום קו-פרודוקציה (יוזמה משותפת) שהיא מערכת יחסים בה מקבלי ונותני שירות מחלקים את הכוח בתכנון ובהעברת שירותים, מתוך הכרה כי לשני הגורמים יש תפקיד חיוני בשיפור איכות החיים של מקבלי השירות ושל הקהילה באופן כללי (Boyle & Harris, 2009). 

תפקיד משפר השירות בפועל הוא לסייע לצוות היחידה בה מקבל שירות ולקבוצת שכולו טוב בכלל בהתאם לצרכים שעולים מהשטח.

למשפר השירות בקבוצה שלושה תפקידים עיקריים:

  • השתתפות בראיונות עבודה של צוות שכיר– לא ניתן להתקבל לעבודה בקבוצת שכולו טוב בלי לעבור ראיון אצל משפר שירות.
  • השתתפות בישיבות יחידה משותפות של צוות ומשפרי השירות– נציגות של משפרי שירות השייכים ליחידה, כחלק שווה בישיבות היחידה.
  • השתתפות בצמתי קבלת החלטות– נציגות משפרי שירות בישיבות ייעודיות, דיונים, ועדות היגוי ועוד.

  • למידה וצמיחה הדדית של אנשיי הצוות ומשפרי השירות בחיי היחידה
  • פער ביכולות משפרי השירות ואנשיי הצוות בהעברת ראיונות עבודה משותפים למנהלים ומשפרי שירות
  • קושי בתקשורת בישיבות צוות משותפות לאנשיי צוות ומשפרי שירות

מעוניינים לשמוע עוד היתרונות, האתגרים והמכשולים? מוזמנים לצפות לשידור הלייב שהתקיים ב 23/11/20לצפייה לחצו כאן.

לסיום – מה התפקיד נותן לי וכיצד זה יוצר מעגלי השפעה על אחרים?

התפקיד מאפשר לי לצמוח כאיש מקצוע ובנוסף כאדם עם מגבלה נפשית. כל יום אני זוכה להבין בצורה עמוקה יותר את ערך הידע מניסיון שלי ולאפשר למשפרי שירות בקבוצה להתפתח באופן אישי וקבוצתי. אני מדמה זאת לאבן שנזרקת לאגם שקט, היא יוצרת אדוות של מעגלים סביבה. חישבו על עשרות אבנים שנזרקות לאגם שקט בו זמנית.

מאת ניר שבי, מנהל מערך ידע מניסיון

מה דעתכם? כתבו לנו בתגובות!

כתבות נוספות

קבוצת משפרי השירות שלנו ממערך ידע מניסיון נפגשו כדי לדון על יום הזיכרון, העצמאות והקשר שביניהם והגיעו לתובנות מעניינות.
מה זה אומר נפש בשבילנו, איך היינו מגדירים מגבלה נפשית ומה המשמעות של נפש בריאה ובגוף בריא עבורנו? - קבוצת חברי ידע מניסיון עם התשובות לשאלות שלכם.
מה היא קבלת החלטות משותפת ואיך מערך ידע מניסיון בקבוצה מטמיע לתוך הקבוצה קבלת החלטות משותפת בצורה ייחודית המתבצעת בשטח?