מתודולוגיית קיום נבחרות משפרי שירות

אם אתם חדשים באתר או נחשפתם רק לאחרונה לקבוצת שכולו טוב, בטח שמעתם את המושג "משפר או שירות". הכתבה הזו נועדה להסביר לכם בדיוק מי הם משפרי השירות שלנו, איזה תהליך הם עוברים אצלנו ומה הרציונל שעומד מאחורי זה.

אם נחשפתם לאחרונה לקבוצת שכולו טוב, או שאתם צריכים חידוד לגבי המושג "משפר שירות", הגר אלוש וניר שבי באים לענות לכם על כל השאלות. מוכנים להכיר את מתודולוגיית קיום נבחרות משפרי השירות שלנו?  

רציונאל

קבוצת "שכולו טוב" הגדירה חזון שבו תהליך קבלת ההחלטות ועיצוב השירות בקבוצת שכולו טוב, יעשה על כל היבטיו וסוגיו באופן משותף עם מקבלי השרות. זאת מתוך הבנה כי אנשים המקבלים שירותי שיקום מכירים באופן אישי ובלתי אמצעי את הדרכים שבהן מערכות השיקום כיום עוזרות להם ולקבוצת השווים שלהם, את הדרכים שבהן מערכות השיקום נכשלות ומזיקות ואת הדרכים שבהן מערכות שיקום אלה יכלו להיות טובות יותר במתן ידע, מעורבות ותמיכה במתמודדים במסעות ההחלמה שלהם. כמו כן מתוך הבנה שמעורבות והשתתפות בתהליכי קבלת החלטות בקרב מקבלי השירות מהווה מפתח מרכזי לקידום תהליכי שיקום והחלמה, ומשפרת את הזהות והמוטיבציה הארגונית למתן שירות מוכוון-החלמה  (Dyble, tickle & Collinson, 2014; Salzer, Schwenk & Brusilovskiy, 2010).

לצורך מימוש חזון זה הוחלט בקבוצה על הקמת נבחרות אזוריות של "משפרי שירות", כך שתהיינה בסיום בניית התשתית נבחרת בכל מחוז ובכל נבחרת עשר משפרי שירות פעילים שהם מתמודדים המקבלים שרותי שיקום בקבוצה ולוקחים חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות אשר משפיעות על אופי וטיב השרות.

משפר שירות בקבוצת "שכולו טוב"

משפר השירות הוא מקבל שירות באחת מיחידות התעסוקה ו/או החברתיות של הקבוצה. הוא יכול לעמוד בהגדרת כל סטאטוס של קבלת שירות. כאמור, כל עוד הוא מקבל שירותי שיקום בקבוצה הוא יכול להתאים להיות משפר שירות.

משפרי השירות נבחרים על ידי מערך ידע מניסיון בקבוצה. מקבלי השירות המתאימים לתפקיד משפר שירות בקבוצה יהיו בעלי יכולות של הסתכלות ביקורתית, למידה, הישתלבות בקבוצה, ניידות עצמאית ורצון הנעת תהליכים קהילתיים בקבוצה.

משפרי השירות הנבחרים יעשו את התפקיד מבחירה אישית, יעבורו הכשרות מתאימות אשר יתנו להם כלים לבטא את הידע מהניסיון האישי שלהם ובתפקידם יהיו שייכים לתחום וליחידה בהם מקבלים שירות.

תפקידי משפר השירות

  • השתתפות בראיונות עבודה של צוות שכיר
  • השתתפות בישיבות יחידה משותפות של צוות ומשפרי השירות
  • להוות נציגות בצמתי קבלת החלטות (ישיבות ייעודיות, דיונים, ועדות היגוי)

נבחרות משפרי השירות

נבחרת משפרי שירות אזורית זוהי קבוצת משימה אשר בנויה מנציגים מכל יחידה באזור. קבוצה זו עוברת הכשרה מקצועית אשר מסייעת לה ולחברייה לבצע את תפקידי משפר השירות ומעניקה לחבריה כלים מתאימים למימוש עצמי ולמימוש קבוצתי של נבחרת משפרי השירות. הנבחרת תוציא לפועל פרויקטים קהילתיים שיעזרו לקבוצת שכולו טוב לתת שירות טוב יותר למקבלי השירות שלה ולשלב ידע מניסיון עם הידע המקצועי שבה.

מטרות מרכזיות ליצירת נבחרות אזוריות

  1. קיום קו-פרודוקציה (יוזמה משותפת) שהיא מערכת יחסים בה מקבלי ונותני שירות מחלקים את הכוח בתכנון ובהעברת שירותים, מתוך הכרה כי לשני הגורמים יש תפקיד חיוני בשיפור איכות החיים של מקבלי השירות ושל הקהילה באופן כללי (Boyle & Harris, 2009).
  2. יצירת נבחרות בכל אזור אשר תתנה מענה אזורי לתפקידי משפרי השירות.
  3. הקניית הכשרה וכלים אשר יסייעו למשפרי השירות למלא את תפקידם, זאת תוך יצירת חיבור ליחידה ולתחום וכמו כן לקבוצת שכולו טוב למען גיבוש חבריי הנבחרת והנעת תהליכים קהילתיים בקבוצת שכולו טוב.

נושאי הכשרת הנבחרות

  1. חיבור לערכי וחזון הארגון, גיבוש חזון ומטרות הנבחרת
  2. סנגור עצמי ושיווק יכולות
  3. העברת ראיונות עבודה ב CO וגיבוש הפרויקט המשותף
  4. שיח על נושא ישיבות משותפות
  5. קבלת ונתינת משוב וביקורת
  6. מפגש מסכם וחזרה כללית על החומר שנילמד

מפגשי ההכשרה ייתקיימו אחת לחודש

הפרויקט הקהילתי יוגדר ויבוצע ע"י חברי הנבחרת

  • מפגשי הפרויקט יתקיימו אחת לחודש
  • הצגת והגשת סיום הפרויקט תהיה בפני מטה הקבוצה

המשך פעילות נבחרות

  • חיבור חברי נבחרת נוספים
  • שימור הקשר בין חברי הנבחרת
  • חבירה לנבחרות אחרות

לסיכום

מודל נבחרות משפרי השירות האזוריות נועד על מנת לתת מענה אזורי, תחומי ויחידתי לרצון המשותף של קבוצת "שכולו טוב" ושל מקבלי השירות בה ליצירת שותפות ומעורבות בצמתים בהם מתקבלות החלטות בקבוצה. בהתאם, לאפשר למשפרי השירות המייצגים את מקבלי השירות ביחידות לבטא את הידע מהניסיון האישי שלהם ובכך לאפשר לקבוצה לשלב בין ידע מקצועי לידע מניסיון. בנוסף, מודל נבחרות משפרי שירות האזוריות מאפשר למקבלי השירות שנמצאים מתאימים לנבחרות הזדמנות לצמיחה ולביטוי אישי הן בתוך נבחרות משפרי השירות והן בקבוצת "שכולו טוב".

מקורות

  1. Boyle, D., & Harris, M. (2009). The challenge of co-production. London: new economics foundation, 185-194.
  2. Dyble, G., Tickle, A., & Collinson, C. (2014). From end user to provider: making sense of becoming a peer support worker using interpretative phenomenological analysis. Journal of Public Mental Health13(2), 83-92.
  3. Salzer, M. S., Schwenk, E., & Brusilovskiy, E. (2010). Certified peer specialist roles and activities: Results from a national survey. Psychiatric Services61(5), 520-523.

כתבות נוספות

בקבוצת שכולו טוב כולנו פועלים יחד יום יום במטרה לייצר אימפקט משמעותי ולקדם שינוי חברתי אמיתי בארץ ובעולם.
קבוצת שכולו טוב מביאה גאווה לאומית גם בימי המלחמה- בחודש שעבר, עופר כהן ואופיר פלג התארחו ביפן במטרה להציג את המודל הייחודי שפיתחנו בקבוצה ומיושם במדינות רבות בעולם.
החגים מתקרבים וכבר מגיעים אלינו בפתח הדלת. ההתרגשות בשיאה והשמחה מגיעה יחד אתה וזוהי הזדמנות נהדרת לתת את המתנה המושלמת לעובדים שלכם, ומה יותר טוב ממתנה של המותג TNX מבית קבוצת שכולו טוב מתנות החברתיות המעניקות ערך מוסף.