אתגר קרת בראיון בלעדי לסיפור חוזר

"מדובר ביוזמה מרגשת, שעוזרת בעידן המעט מנוכר בו אנו חיים, לשתף פעולה ולעזור. לעזור ולמצוא קוראים לספרים נשכחים ולבני אדם סקרנים למצוא סיפורים חדשים לצלול לתוכם". אתגר קרת על סיפור חוזר

צילום: ליאל זנד

קצת קשה לומר על אתגר קרת, סופר קאנוני, כי הוא סמל הנעורים והכתיבה הממזרית, שמביא נקודות מבט שונות זו מזו. לאחרונה חגגו לו 30 שנות יצירה, ואתגר מבטיח זו רק ההתחלה.

זוכר את הפעם הראשונה שישבת וכתבת?

"זה היה לפני שלושים וחמש שנים בזמן השירות הצבאי שלי. זה היה במהלך משמרת ארוכה של יותר מעשרים שעות בה נמצאתי מרבית הזמן בגפי. יותר משדמיינתי מילים שמעתי בראשי קול . קול שהיה גם שלי אבל גם של מישהו אחר, קול של אדם צעיר העובד במפעל. היה לי צורך לכתוב טקסט שיספר את הסיפור של הקול הלא ברור הזה , והמונולוג הזה הפך לסיפור הראשון שלי, ״צנורות״,.

30 שנות יצירה, זה נראה מהר כשנהנים או שהיית מספיק יותר לדעתך?

"הזמן הזה עבר מהר אבל לא רק בגלל הכתיבה. הזיכרונות שלי מלפני חמישים שנה מוחשיים בדיוק כמו אלו מהבוקר".

הדרך לפסגה הייתה קשה ואיך אתה עם הענווה והשקט שלך הגעת לפסגות יצירה כאלו?

"אני חושב שיוצר לא יכול להיות באמת ענו. עצם המחשבה שהרעיונות שעוברים לך בראש צריכים לעניין אנשים זרים שירכשו ויקראו את ספריך היא מחשבה יהירה. מכיוון שאני כותב בעיקר סיפור קצרים , מסלול ההתקדמות שלי בעולם הספרות היה הדרגתי ומצטבר . להרבה מבקרים לקח זמן לגלות עומק ביצירה שלי וגם התרגומים לשפות השונות הצטברו לאורך שלושים השנים ולא הופיעו בעקבות ספר זה או אחר. בדיעבד, למרות שלא בחרתי במסלול ההתקדמות האיטי הזה, אני שמח בו. נסיקה מהירה עלולה להוביל להתרסקות ולתעב כוח ומסלול ההתקדמות האיטי והמצטבר מתאים הרבה יותר למבנה האישיות שלי".

חושש ממחסום כתיבה- שפשוט המוח יפסיק לדבר איתך?

"כתיבה היא הדרך שלי להתמודד ים בעיות, דיכאונות ותסכולים. אם פעם אהיה מאושר מספיק כדי לא להזדקק להם, אוותר על הכתיבה בעבור אודר ושקט נפשי מבלי להסס לרגע.

אתה יוצר גם בקולנוע במה זה שונה ובמה דומה לכתיבה?

"כתיבה היא הרפתקה מבודדת זמן שיצירה קולנועית היא סוג של מסיבה בה הרבה אנשים תורמים מכישרונם ליצירה אחת משותפת. עשיית סרטים משמחת ומרגשת אבל גם מתסכל הרבה יותר כי היא כרוכה בהשקעה כספית ופעמים רבות אני מרגיש פחות חופשי להגשים את דמיונותיי בה. השילוב בין שני במדיומים מושלם עבורי אבל אם הייתי צריך להסתפק רק באחד מהם, הייתי בוחר בכתיבה.

חולם על סדרה בנטפליקס?

"כל לילה. חבל שנטפליקס לא חולמת עליי…

המיני סדרה האחרונה של שירה ושלי, ״המתווך״ אותה צילמנו עבור הערוץ הצרפתי ארטה כמעט ונרכשה על ידי נטפליקס. כבר החלו לדון בתנאים אבל הם החליטו בסוף שהיא מתוחכמת ומשונה מדי עבורם".

האם היצירה עם זוגתך שירה מקלה עליך? מה זה  עושה לזוגיות?

"הרבה יותר קל ליצור יחד מלחיות יחד. בחיים כל אחד מבני הזוג יכול להציב לעצמו מטרה שונה: האחד יכול לרצות בטבע והאחר בעיר, אבל כשמשתפים פעולה אמנותית הרצון והמטרה מתלכדים ובאופן משונה הרגעים בהם אנחנו יוצרים יחד הם רגעים רגועים והרמוניה להפליא,.

מה דעתך על סיפור חוזר, רשת חנויות יד שנייה?

"מדובר ביוזמה מרגשת שעוזרת, בעידן המעט מנוכר בו אנחנו חיים, לשתף פעולה, לעזור ולמצוא קוראים לספרים נשכחים ולבני אדם סקרנים לנבור ולמצוא סיפורים חדשים לצלול לתוכם".

אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים היכן לרכוש את הספרים שלכם, תזכרו שיש רשת חברתית בפריסה ארצית שמוכרת מגוון של ספרים מכל הסוגים ומכל הצבעים.

לאתר סיפור חוזר >> https://rebooks.org.il/

הריאיון בוצע ונכתב על ידי רותי זוארץ מסיפור חוזר חיפה- סופרת, משוררת, עיתונאית ומעבירת סדנאות כתיבה.

כתבות נוספות

"הרעיון של הרשת נפלא. גם בזכות מחזור החיים השני שהיא נותנת לאלפי ספרים – שבמקום להישאר חתומים בספרייתו של הקורא האחד, נחשפים לקוראים נוספים"- מישקה בן דוד בריאיון לסיפור חוזר
"רשת נהדרת ורעיון חדשני, נועז ומבריק". אומר העיתונאי, העורך והמשורר אילן שאול על רשת סיפור חוזר.
"הבת שלי הודיה שהיא בעלת קשיים מסוימים, וחלק מהחברים שעימה מוצאים את עיסוקם ואת סיפוקם ברשת הנהדרת של סיפור חוזר." - מירון איזיקסון בריאיון לסיפור חוזר