נעמי רגן מארגנת את העולם החרדי

"נולדתי בארה״ב ועליתי ארצה ב-1971. גדלתי במשפחה שבה אמי הדליקה נרות שבת ואח״כ הדלקנו טלוויזיה כל השבת." מספרת על עצמה הסופרת הידועה בכתיבה לעולם החרדי, נעמי רגן

צילום אלכס רגן

"נולדתי בארה״ב ועליתי ארצה ב-1971. גדלתי במשפחה שבה אמי הדליקה נרות שבת ואח״כ הדלקנו טלוויזיה כל השבת." מספרת על עצמה הסופרת הידועה בכתיבה לעולם החרדי, נעמי רגן

יש לי תואר ראשון בספרות אנגלית עם התמחות בכתיבה מברוקלין קולג׳ ותואר שני בספרות אנגלית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. הרומן הראשון שלי יצאה לאור בארה״ב ב-1989. הרומן השני שלי תורגם לעברית ויצאה לאור בארץ ב-1996 בשם ״ואל אישך תשוקתך״ והיה לרב-מכר, כמו שאר הספרים שלי".

עדיין חולמת באנגלית?

"אני כותבת באנגלית וספרי מתורגמים לעברית בידי המתרגמת עתירת הפרסים עדה פלדור. סה״כ הוצאתי 13 ספרים ומספר 14 כבר בדרך. יש אומרים שספריי – שתורגמו גם להרבה שפות אחרות – בדרך להיות קלסיות של הספרות היהודית בכל העולם".

איך הגעת לעלילה של ספרך החדש?

"הספרי האחרון שלי, ״אחרי החופה״ – פעם הראשונה שכתבתי ספר המשך – ממשיך את סיפורם של החוזרת בתשובה לאה והאלמן החרדי יעקב מ-״צמאה לך נפשי״. הרגשתי שיש עוד מה לגלות על הזוג המעניין הזה. העלילה משקפת את הצורה שבה החברה החרדית מקבלת בעלי תשובה, לא תמיד עם סבר פנים יפות, על אף המאמצים הרבים שהיא משקיעה בלשכנע חילוניים להצטרף אליה. מאחר שאני, כמו לאה, אמריקאית שמצאה את דרכה ממשפחה חילונית לעולם הדתי, הייתה לי פרספקטיבה מאד אישית, בהתחשב בניסיון שלי עם החברה החרדית במיוחד פה בארץ".

מה כל כך מושך אותך בעולם החרדי?

"יש לי עניין רב בחברה החרדית כי גם אני חזרתי בתשובה, אם כי בגיל צעיר. עם הספר הזה, נדמה לי שהגעתי סוף סוף, לאחר שנים רבות של חשיבה וכתיבה, למסקנות הסופיות לגבי החברה הזאת. זה לא מסכנה חד משמעית אלא מאד מורכבת, ויש לי רגשות לכאן ולכאן. יש בחברה הזאת הרבה טוב והרבה לא טוב, ובמובנים רבים האנשים הטובים בחברה משמשים טרף קל ונאיבי לטורפים ללא מספר, כולל ״רבנים״ מושחתים."

מעמד האישה עלה בימינו, האם זה בעולם הנשי החרדי?

"מעמדן של נשים בחברה החרדית צועדת קדימה לאט לאט. כשהתחלתי לכתוב על נשים דתיות לפני יותר משלשה עשורים, לא היו מקלטים לנשים דתיות והרבה רבנים טענו שבחברה הדתית אין כזה דבר של אלימות במשפחה כלל וכלל. היום הדברים שונים. קיימים מקלטים כמו ״בת מלך״ ואלימות במשפחה הדתית מוכרת כבעיה של ממש שצריך למגר. היום, נשים דתיות משתתפות בשיח הציבורי ומעורבות בכל תחומי החברה הדתית, כולל פוליטיקה. יש להן יותר אפשרויות לגשת לחינוך גבוה, גם באוניברסיטאות וגם בבתי מדרש, ולהצליח בשוק העבודה"

מה ייחודו של ספרך החדש?

"בספר החדש שלי (מספר 14!) אני עוסקת בנושא שהוא לגמרי חדש בשבילי: סיפור על ציידת נאצים ופרופסור ליטאי שנפגשים בליטא למאבק בסירובה של המדינה הבלטית לקבל אחריות על רצח של כמעט כל מאות אלפי יהודי ליטא בידי השכנים שלהם, עוד לפני שהנאצים נכנסו למדינה, רצח שבעיני רבים שימש השראה לנאצים עבור ״הפתרון הסופי״ שלהם. כבת לסבים ליטאים שהיגרו לארה״ב וכלת ניצולי שואה, היה לי עניין לברר את האפשרות שאנחנו, שנולדנו אחרי השואה, צאצאי הקרבנות וצאצאי המרצחים גם יחד, נמצא את הדרך להבנה בלי לסלוח או לשכוח מה שנעשה לקרבנות שאין להם קול לצעוק לצדק.

זה היה הספר הכי קשה שכתבתי".

תודה ענקית על הריאיון נעמי!

גם את ספריה של נעמי תוכלו למצוא באתר וסניפי סיפור חוזר.

הריאיון בוצע ונכתב על ידי רותי זוארץ מסיפור חוזר חיפה- סופרת, משוררת, עיתונאית ומעבירת סדנאות כתיבה.

כתבות נוספות

"הרעיון של הרשת נפלא. גם בזכות מחזור החיים השני שהיא נותנת לאלפי ספרים – שבמקום להישאר חתומים בספרייתו של הקורא האחד, נחשפים לקוראים נוספים"- מישקה בן דוד בריאיון לסיפור חוזר
"רשת נהדרת ורעיון חדשני, נועז ומבריק". אומר העיתונאי, העורך והמשורר אילן שאול על רשת סיפור חוזר.
"הבת שלי הודיה שהיא בעלת קשיים מסוימים, וחלק מהחברים שעימה מוצאים את עיסוקם ואת סיפוקם ברשת הנהדרת של סיפור חוזר." - מירון איזיקסון בריאיון לסיפור חוזר