מישקה בן דוד – למתוח כדי לחיות

"הרעיון של הרשת נפלא. גם בזכות מחזור החיים השני שהיא נותנת לאלפי ספרים – שבמקום להישאר חתומים בספרייתו של הקורא האחד, נחשפים לקוראים נוספים"- מישקה בן דוד בריאיון לסיפור חוזר

צילום אריק סולטן

"הרעיון של הרשת נפלא. גם בזכות מחזור החיים השני שהיא נותנת לאלפי ספרים – שבמקום להישאר חתומים בספרייתו של הקורא האחד, נחשפים לקוראים נוספים, וגם בגלל רעיון ההעסקה של מי שמתקשים להשתלב בעולם התעסוקה הרגיל, התזזיתי והאכזרי של ימינו". אומר מישקה בן דוד סופר ספרי המתח והביון מהמשובחים שיש לנו בארץ, על רשת סיפור חוזר.

"נולדתי בגבעת שמואל ב-1952 להורים ניצולי שואה מאוקראינה. כמעט כל ילדי השכונה היו ילדי ניצולים, וההבנה שאם לא נהייה חזקים נושמד הייתה אצלי אקסיומה מימי ילדותי ועד היום והשפיעה על פרקים שונים בחיי (בצבא ובמוסד).

בצבא, אחרי גרעין נח"ל ותקופה בקורס טיס, צורפתי ליחידה של דוברי רוסית במודיעין. במלחמת יום הכיפורים פיקדתי על מחלקת נגמ"שי האזנה שסיימה את הלחימה ליד העיר סואץ, ואחריה נשלחתי להקים מחדש את בסיס המודיעין במוצב החרמון ופיקדתי עליו- בתקופה זו כתבתי את ספרי הראשון.

בהמשך למדתי פילוסופיה וספרות – התואר השני שלי עסק בהשוואה בין הכתבים הספרותיים והפילוסופיים של האקזיסטנציאליסטיים – וכתבתי עוד רומנים וקבצי סיפורים. מיד אחרי שהשלמתי דוקטורט בספרות התגייסתי למוסד. חזרתי לכתוב אחרי שהשתחררתי, ובעשרים השנים האחרונות פרסמתי ששה ספרי ריגול וששה רומנים רגילים, ועוד שני ספרי פילוסופיה".

מה הביא אותך לכתוב בכלל?

כתבתי מאז כתה א', מרגע שלמדתי לכתוב. זו הייתה עבורי דרך ליצור מציאות נעימה יותר – למשל תיארתי משחקי כדורגל שבהם ישראל ניצחה, לשם שינוי. רק אחרי אירועי מלחמת יום הכיפורים רציתי לכתוב גם לעיניהם של אחרים, ועיבדתי את חוויותיי וחוויות חברי לפני, בעת ולאחר המלחמה לכלל הנובלה -לא ראיתי חיילים שמחים.

מתי הבנת שאתה סופר ספרי מתח?

אני לא רואה בעצמי סופר ספרי מתח. כל הספרים שלי עוסקים בדרמות אישיות ומשפחתיות שניתן למקם במקומות שונים. ששה מהם מיקמתי בעולם הריגול, אך אלה דרמות שניתן למקם בכל מקום וחברה – אך מיקמתי בעולם הריגול, שאותו אני מכיר טוב מעולמות אחרים. כמובן שהדבר אפשר לי להוסיף אלמנטים של מתח. למשל, ב"אהבה אסורה בפטרבורג", המתמקד בהתמוטטות של נישואים ובאהבה גדולה של פרק ב', היכולת להפוך את האהוב למרגל ואת האהובה לחשודה כציידת מרגלים, אפשר לי להכניס הרבה מתח לסיפור.

ציפית לכזו תהודה?

הספרים הראשונים שלי, שכאמור לא היו ספרי מתח או ריגול, קיבלו ביקורות מצוינות. "יצירת מופת זעירה שתענוג אמתי הוא לקרוא אותה" כתב יורם ברונובסקי על ספרי הראשון, ועל ספרי השני כתב אהוד בן-עזר שמדובר בריאליזם בוטח, וירון לונדון שזהו "מיטבה של הספרות הצעירה". אלא שהם, וגם שאר הרומנים ה"רגילים" שלי זכו לתהודה מוגבלת בקרב קהל הקוראים. ספרי המוסד שלי אינם טובים מהם בשום צורה, לדעתי, אבל נמכרים בכמויות של פי עשרה בערך – כולם "ספרי זהב" וחלקם "ספרי פלטינה" (40 אלף עותקים). לדעתי זה בגלל האותנטיות שאני מביא לספרי הריגול, שכנראה קוסמת להרבה יותר קוראים, ומעוררת תהודה שלא ציפיתי לה.

מה סוד הכתיבה שלך?

במרכזו של כל ספר עומד קונפליקט של ממש שהגיבור מתמודד איתו, וההתמודדות הופכת לדרמטית יותר עקב הכוחות שעומדים מנגד – בעיקר כשמדובר בעולם הריגול. כל הקונפליקטים הם אותנטיים במובן זה שחוויתי אותם או שהייתי בסיטואציות שיכולתי לחוש ולדמיין אותם, וכשהם ממוקמים במקומות שאני מכיר ומתאר לקורא, ובסיטואציות ייחודיות – לדעתי זה קוסם לקורא. למשל, בספר הכי נמכר שלי, "תחנה סופית אלג'יר" (כ-80 אלף עותקים), הקונפליקט שמלווה את הגיבור – בוגר "בצלאל" שהתגייס למוסד אחרי שארוסתו נרצחה בפיגוע – הוא רצונו לחזור ולצייר, שמתנגש עם המבצעים שהוא עושה עבור המדינה. זה קונפליקט שהיה קל לי לתאר כי הוא משקף את הקונפליקט שלי, כמי שכתב כמה ספרים לפני תקופת המוסד והיה מנוע מלכתוב במהלך השירות.

על מה הספר החדש?

"תיק בלוגה", כמו הספרים האחרים וכפי שתיארתי, עוסק במערכת יחסים דרמטית, והפעם בין אב ובנו, על רקע הפעילות נגד אירן. האב, סוכן מוסד ותיק, נדרש לגייס את בנו, שמתנכר לו ולמדינה זה שנים: הבן חי בבאקו עם אשה מקומית, שיעית, שמדינת ישראל לא אפשרה לה להתאזרח כאן. הבן פיתח מכשיר שמעניין חברת ספרות שמבריחה עבור האירנים, והמוסד מעוניין להשתמש בו על מנת לגלות מה היא מבריחה ואיך. לשם כך על האב והבן לפתור את הבעיות שביניהם, והפעילות מול המבריחים והאירנים מאלצת אותם לבחון את יחסיהם עד הקצה.

הדרמה המשפחתית משקפת חששות שהיו לי במהלך השירות לגבי האפשרות להיות חלק משמעותי מחיי המשפחה כאשר הייתי בנסיעות, נעדרתי מהבית, ועסקתי בדברים שלעיתים נראו חשובים יותר מגידול המשפחה ושמנעו ממני לתרום והטילו את כל העול על אשתי. ב"תיק בלוגה" היחסים התפוצצו, אצלי לא – אבל הם מבטאים את החשש שהדבר יקרה.

תיק בלוגה / מישקה בן דוד

משיקה תודה רבה על הריאיון המעמיק, המון בהצלחה עם הספר החדש מחכים שהוא יגיע לרשת סיפור חוזר!

לאתר סיפור חוזר >> https://rebooks.org.il/

הריאיון בוצע ונכתב על ידי רותי זוארץ מסיפור חוזר חיפה- סופרת, משוררת, עיתונאית ומעבירת סדנאות כתיבה.

כתבות נוספות

"רשת נהדרת ורעיון חדשני, נועז ומבריק". אומר העיתונאי, העורך והמשורר אילן שאול על רשת סיפור חוזר.
"הבת שלי הודיה שהיא בעלת קשיים מסוימים, וחלק מהחברים שעימה מוצאים את עיסוקם ואת סיפוקם ברשת הנהדרת של סיפור חוזר." - מירון איזיקסון בריאיון לסיפור חוזר
"אני גם מאוד בעד קיימות ושמחה שספרים לא נזרקים אלא עוברים מיד ליד. בסוף המטרה הכי גדולה של כל סופר, היא שיקראו את הספר שלו. זה החלום. אז אם הוא מגיע לעוד אנשים בזכות סיפור חוזר- זה אושר גדול עבורי". ליהיא לפיד בריאיון לסיפור חוזר