העצמת הכוחות בתהליך החלמה

החיים מורכבים מבחירות, חלקן טובות וחלקן פחות- אך האם יש לנו שליטה בזה????? ספיר אלמליח היא אחראית הסניפים דימונה וערד של TNX והיא הגיעה לשידורי הלייב שלנו כדי להראות לכולנו- איך ניתן לשפר את הביטחון העצמי לפי מודל העצמת הכוחות, שמנחה אותה בכל רגע.

החיים מורכבים מבחירות, חלקן טובות וחלקן רעות. אך האם יש לנו שליטה בזה?

ספיר אלמליח, אחראית הסניפים של TNX בערד ודימונה, הגיעה לשידור לייב בו סיפרה לנו על 'מודל הכוחות'- שלפיו, התמקדות במחלה מביאה לשימורה והנצחתה. היא נותנת השפעה שלילית על האופן בו האדם תופס את עצמו ועל האופן בו הוא נתפס בעיני החברה. לעומת זאת, כאשר אדם מתמקד בכוחות שלו- הוא מחזק ומעצים את הדימוי העצמי שלו.

יכולת בחירה משפרת את איכות חיינו וממלאת אותם במשמעות וסיפוק, על אף הליקויים והמגבלות.

מודל הכוחות מורכב מ-6 מונחים מרכזיים:

1. לכל אדם יש כוחות – מודל הכוחות מאמין כי לכל אדם, ללא תלות במצבו הגופני או הנפשי, יש כוחות, משאבים ונכסים אישיותיים יקרי ערך, אותם ניתן ורצוי לפתח ולטפח. על כן, ע"פ גישה זו יש לתת אמון וכבוד בכוחותיו ובמשאביו של האדם ולהשקיע מאמץ אקטיבי באיתורם והעלאתם לתודעה, האמונה בכוחות ובמשאבים שלי כאדם עשויה לחולל שינוי בתפיסה העצמית שלי ולגרום לי להאמין ביכולות שלי להחלמה=תהליך הנקרא "העצמה".

2. חתירה לנורמליזציה, פריחה ושגשוג של האדם – מודל הכוחות שואף להחזיר את האדם לתפקוד נורמאטיבי ככל שניתן ואף להביא לשגשוגו ופריחתו, לצד ההתמודדות עם הקושי או המחלה, ע"פ הגישה יש לעודד כל אדם לקחת חלק במעגל העבודה ולעודד להיות יוזם, לנהל חיים עצמאיים בתחום האישי, המשפחתי והחברתי ולבטא את הכישרונות הייחודיים לו.

3. לכל אדם זכות ליטול חלק בחיי הקהילה ולהיות זמין למשאביה באופן שווה – בסביבתנו יש אין ספור משאבים, אפשרויות, והזדמנויות בתחומי החברה התעסוקה והדיור כאשר יש לכל אדם זכאות שווה לבחור באופן שווה מתוך מגוון האפשרויות הקיימות. ע"פ המודל הכוחות, על האדם לאתר את המשאבים הזמינים בסביבתו אשר בכוחם לקדם את עניינו.

ככל שהאדם יהיה נוכח בסביבה שתאפשר את השתלבותו, כך סיכוייו להיחשף להזדמנויות עולה.

4. החלמה מתבטאת בגישה לחיים ולא בתוצאות בלבד – ההחלמה איננה נמדדת ע"פ מבחן התוצאה בלבד כי אם בגישה שמאמץ לעצמו האדם לאורך תהליך ההתקדמות שלו, לפיכך החלמה אינה מותנית בהיעדר תסמינים או בשחרור מצורך לעזרה, אלא ביכולתנו לנהל חיים תקינים ובחתירה לשפר אותם גם כאשר ישנם תסמינים ותוך כדי התמודדות עם סטיגמה, טראומה ועוד. פירוש החלמה אינה עצמאות מוחלטת בכל צורכי החיים אלא היא תתבטא אצל כל אדם באופן שונה ע"פ התהליך אותו הוא עובר וע"פ המטרות אותם קבע לעצמו להשיג!

5. מערכת יחסים תומכת ומביעה-קשר עם הצוות המלווה – לכל אדם ישנה זכות בחירה, למרות ליווי צוות השיקום, אתם בוחרים את תהליך, אתם במרכז וההחלטות יתקבלו תוך דיאלוג עם מקבל השירות והצוות המלווה יחד, כך במקביל הצוות המסייע למקבל השירות לבדוק כיווני מחשבה אחרים ואפשרויות חדשות בחייו בתוספת של ידע שיקומי כאשר אתם הם בעלי זכות הבחירה.

6. המחלה (קושי) כמקור לאתגר והזדמנות – מודל הכוחות אינו רואה את האדם הפגוע כיצור פאסיבי ללא יכולת שינוי, אלא כיצור אקטיבי ומתפתח שיש לו את הכוח לצמוח דרך הקשיים שהחיים מזמנים לו. מודל הכוחות גורס כי ההתמודדות עם הקושי מהווים הזדמנות לאדם לגלות בתוכו כוחות ומשאבי התמודדות, להעניק לחייו תקווה ומשמעות ייחודיים. לצפייה בלייב המלא – לחצו כאן

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!