חרדה מעבודה וחרדה בעבודה

כולנו מכירים את תחושת החרדה ממקום עבודה חדש או במקום עבודה קיים. איך מתמודדים איתה? כל הפרטים בכתבה הבאה

כולנו מכירים את תחושת החרדה ממקום עבודה חדש או במקום עבודה קיים. במצבים כאלה בד"כ אנו מיד שואלים את עצמינו – "מה אם אני לא מספיק טוב?" מה יקרה אם יפטרו אותי?"

החרדה, על כל גווניה היא דרך של הנפש לספר לנו משהו במקום מילים ישירות היא מספרת זאת דרך הפעלת מנגנון של פעילות יתר בגוף- של מחשבות, דפיקות לב, הזעה, נשימה, תחושה של לחץ, אי נעימות ועוד.

אם נלך אחורה, מקור החרדה הוא צורך הישרדותי כחלק מהמנגנון האבולוציוני- כשהאדם הקדמון היה צריך לשרוד במצב של סכנה, הגוף ייצר תגובה של "הילחם או ברח". כלומר, לפתור את הבעיה של הסכנה הקיומית.

היום אנחנו כמעט ולא פוגשים סכנות קיומיות מהסוג הזה אבל עדיין, יש מצבים בהם אנו מרגישים חרדה והמערכת האבולוציונית מתחילה לפעול כמו למשל בחרדה ממקום עבודה חדש, או אפילו ממקום העבודה הקיים.

ברמה הקוגניטיבית, בחרדה יש מחשבות שחוזרות על עצמן ניתן לחלק את המחשבות הגורמות לחרדה בעבודה לשלושה:

היה רע – החרדה מעלה תמונות של אירועים לא נעימים שקרו לנו בעבר במקום העבודה

יהיה רע – מה שהיה בעבר, יהיה בהווה ולכן נוצר קישור בין עבודה לקושי

חוסר אונים – הבנה שאין לנו יכולת להשפיע על המציאות, בתהליך זה אנו תופסים את עצמינו כחסרי אונים.

רמת חרדה גבוהה עשויה להביא לעיסוק יתר בנושא מסוים כניסיון "להתכונן לכל צרה שלא תבוא", אנו נלכדים בתוך המחשבות ויוצרים חשיבה שלילית חזרתית.

כיצד נשאיר את מחשבות העבר ונוכל לשנות את מחשבות העתיד?

כשאנו מדמיינים לעצמינו עתיד אנו מדמיינים תמונה וויזואלית, יש לנו יכולת לקחת את התמונה הוויזואלית הזאת ולייצר איתה את המציאות שאנו רוצים ומייחלים עבורנו.

חשוב שנבין למה החרדה גורמת לנו:

מפרידה אותנו מהעולם – בושה, פחד אשמה

גורמת לגוף לקפוא – קושי בתפקוד בעיקר תחת לחץ

משפיעה על תפיסת המציאות – מרגישים שמשהו רע הולך לקרות.

נבין אילו סוגי חרדה יכולים לעלות כשאנחנו בעבודה:

פחד שלא תהיה סובלנות כלפינו

פחד שיפטרו אותנו

פחד שלא נהיה מספיק טובים

אז איך מתמודדים?

  • לא להפסיק לעבוד! חשוב מאוד להמשיך לעבוד כדי לא לפתח מצב שנקרא ‘הימנעות’.
    בהימנעות אנחנו חוששים מהתקף חרדה, עד שאנחנו מפסיקים לבצע משימות מסוימות בעבודה או מפסיקים לעבוד בכלל. 
  • ספרו לחבר לעבודה שאתם סומכים עליו. אם תספרו על החרדה שלכם מהעבודה זה יוכל לעזור לכם להתמודד עם פחד מההתקף עצמו. החבר יוכל לעזור לכם לצלוח את ההתקף ולהתאושש ממנו.
  • ידע הוא כח! תלמדו על החרדה שלכם. למדו לזהות את התקפי החרדה שלכם ולהתמודד איתם. ככל שתלמדו טכניקות חדשות ותתאמנו בהן כך יהיה לכם קל יותר לשלוט עליהם.
  • למדו כיצד לנהל טוב יותר את הזמן. שימוש ברשימות ניהול זמנים, אפליקציות וטכניקות אחרות יוכל לעזור לכם להפחית את העומס בעבודה ואת הלחץ שבה איתה. 
  • קבעו גבולות. למדו להציב גבולות לעומס שמוטל עליכם.
  •  קחו הפסקות ותעשו ספורט. פעילות ספורטיבית יכולה לעזור לצמצם את תדירות וחומרת התקפי החרדה. ביצוע ‘הפסקות פעילות’ במהלך יום העבודה, בשילוב הליכות למשל, יכולה להיות החלטה מצוינת.

אנחנו ממליצים לפנות לעזרה מקצועית בכל מקרה שאתם מרגישים שהחרדה פוגעת באיכות החיים שלכם ובתפקודכם כעובדים. פנייה לאיש מקצוע היא חשובה במיוחד אם אתם מפתחים ‘הימנעות’ ומוצאים את עצמכם מסרבים לבצע מטלות מסוימות או להגיע בכלל לעבודה.

חשוב לא לתת להתנהגויות אלה להתקבע כדי לא לפגוע בחיים האישיים והמקצועיים שלכם.

לצפייה בלייב המלא- לחצו כאן.

מה דעתכם? הכתבה עזרה לכם? כתבו לנו בתגובות

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!