יום רביעי 29/09/2021

מודל גש”ר מאח”ד

איך אתם מתמודדים במצבי משבר? הכירו את מודל גש"ר מאח"ד כדי להבין איך להתמודד ולהפחית את רמת הלחץ והחרדה.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כל אחד מאתנו מתמודד במצבי לחץ ומשבר בסגנונות התמודדות שונים. יש אנשים שמגיבים בחוסר עשייה, אחרים עוסקים בפעילות פיזית, יש הבוחרים פעילויות יצירה ודמיון, חלק ירצו לבלות בקרב חברים ומשפחה כדי לבסס תחושת ביטחון ויש שבוחרים להתפלל. כל סגנון התמודדות הוא לגיטימי ומשרת את האדם המשתמש בו. חשוב להיות מודעים לסגנון ההתמודדות שלנו ולעשות בו שימוש בעת הצורך.

אז מה זה מודל גש”ר מאח”ד? דרכי התמודדות עם מצבי משבר, כאשר כל אות מסמלת את התחושות השונות של אנשים בזמן לחץ.

גש”ר מאח”ד – גוף, שכל, רגש, מערכת אמונות, חברה ודמיון.

הסיבה שחשוב לנו להכיר את המודל הזה היא שבמצבי משבר נוכל לדעת איך להתמודד ולהפחית את רמת הלחץ והחרדה. חשוב להכיר שלכל אחד מאיתנו יש מנגנוני התמודדות והכוח הספציפי שעובד לו.

ההנחה היא שבכל אדם קיים הפוטנציאל להתמודד בעזרת כל הששת המנגנונים, אלא שכל אדם מפתח את דפוס ההתמודדות ייחודי שלו.

איך זה מרגיש?

הגוף: כאבים, סחרחורת ובחילה, הזעה ורעידות, קשיי נשימה, כאב במקומות שונים בגוף, הגברת מתח בשרירים, עוררות יתר ופיק בירכיים.

איך מתמודדים? נותנים “קונטרה לגוף” לדוגמא –  פעילות גופנית, הרפיה, שינה וטיפול תרופתי.

השכל: החשיבה מתערפלת ומשתבשת תחת לחץ. אנו מרגישים את הלחץ בראש שמלווה בהרבה דאגות ומעלה הרבה מאוד שאלות.

איך מתמודדים? נושמים! אספו את המחשבות, חשבו על פתרון הבעיות, נסו לחשוב מה עשיתם בפעם הקודמת שכשהייתם במצב זה, חיפשו חלופות ותיעדוף משימות.

הרגש: כשאנחנו בהצפה ריגשית אנחנו צריכים לתת תוקף למצב, שחרור ריגשי וביטוי ריגשי ברמה האישית או הבין אישית תורם להפחתת הלחץ והחרדה. מתן ביטוי מילולי לרגשות תורם להבהרתם ומסייע בהתמודדות מודעת עמם ותורם להפחתת תחושת הלחץ והמצוקה.

האמונות: האמונה מעניקה משמעות למצוקה ולסבל אמונה דתית, גורל. הכוונה כאן היא לא רק אמונה באלוהים אלא חיפוש משמעות, ייעוד, שליחות, צורך בהגשמה עצמית, תקווה. מערכות שעלולות להתערער עקב משברים. חשוב לחזק את התהליך הפנימי הקשור למערכת ערכים חברתית-אידיאולוגית.

חברה: תקשורת בין אישי חיונית ליצירת קשרים חברתיים. לתמיכה של הקבוצה החברתית יש משמעות רבה בעבור הרבה מאיתנו, ובעיקר בהתמודדות בלחצים ומשברים. היכולת למלא תפקיד חברתי ולהשתלב בקבוצה מסייעת בזמנים של בלבול וחוסר וודאות.

הדמיון: פעולת הדמיון מאפשרת דיאלוג בין הגוף, שכל ורגש. הדמיון חיוני לחשיבה יוצרת, לפתרון של בעיות ולהומור. הפלגה בדמיון מאפשרת הסחת דעת והפוגה במצבי מצוקה.

אז איך אתם מתמודדים במצבי משבר ולחץ? כתבו לנו בתגובות.

לקבלת טיפים נוספים צפו בשידור הלייב המלא- מודל גשר מאח”ד – מנגנוני התמודדות עם מצבי לחץ עם ג’אנל סגל לוי וקארן שמריהו מסיפור חוזר.

?האם הכתבה עניינה אותך
0
4

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.