גילוי הפחד שבחרדה

האם גם אתם חווים חרדה, מה ההבדל בין פחד לחרדה ואיך אפשר להקל על התחושות שלנו?

הרבה פעמים אנו נוטים להתבלבל בין פחד לחרדה בעיקר כאשר משתמשים במילה פחד ומתכוונים לתאר חרדה.

חרדה היא רגש לא נעים שנגרם כתוצאה ממתח, דאגה, סכנות ואיומים ממשיים או מתוך הדמיון על מה שצפוי להתרחש, לעומת פחד שנגרם מסכנה חיצונית, ממשית ומיידית בהווה שגלויה לעין- כמו לדוגמה כלב גדול שנובח עלינו.

חרדה היא רגש המכוון לעתיד מלווה בדאגה, מתח שרירי מוגבר, עוררות פיזיולוגית כללית כמו דפיקות לב, הזעה, כאבי בטן וראש, רעד ועוד תופעות רבות אחרות. התגובות הפיזיולוגיות דומות אך פחותות בהרבה מאלו הקיימות בפחד. החרדה כוללת בתוכה עיסוק מחשבתי בעתיד (דאגות, יצירת תסריטים מחשבתיים).

חרדה יכולה להיווצר בהשפעת גורמים שונים בין אם מדובר בקונפליקט פנימי שגורם לתחושת אשמה כתוצאה מאירוע או איום דמיוני ללא סיבה ממשית שמתבטא בצורך למשל לנעול את הדלת למרות שאין לאדם סכנה לחייו.

בזמן החרדה חשוב לעשות רגע עצירה ולהבין שהמחשבות עולות מתוך החרדות והן ברובן מוגזמות ולא באמת משקפות את המציאות.

השיח הפנימי בחרדה יהיה קשה כלומר, אנשים עם חרדה חברתית חווים קול פנימי שמותח עליהם ביקורת כלפי התפקוד שלהם במסגרת סיטואציות חברתיות. הקול הזה הוא פנימי ומדמה קול ביקורתי הוא של אדם אחר בסיטואציה (שכביכול שופט אותנו). במקרים אחרים, כמו בחרדה כללית או חוסר ביטחון עצמי הקול הפנימי מדמה בקול של דמות סמכותית מהילדות כמו מורה שזכורה לנו בעקבות חוויה לא נעימה בלימודים.

השיח הפנימי הזה הרבה פעמים מביא אותנו למצב של הימנעות מסיטואציות ודברים, כמו מפגש עם אנשים אחרים. ההימנעות במקרים רבים גובה מחיר כבד במונחים של איכות החיים, הערכה העצמית, האפשרות למימוש עצמי ולהרגיש חיים. הפחד פוגע פגיעה קשה בחופש הבחירה שלנו.

אז מתי אתם הרגשתם פחד או חרדה? כתבו לנו בתגובות מטה.

לצפייה בשידור הלייב המלא- גילוי הפחד שבחרדה עם נטע שיינברום מנהלת שיקום אזור ירושלים שפלה כלב טוב לחצו כאן.

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!