איך מתמודדים עם פחד?

איך אתם פועלים כשאתם מפוחדים? האם אתם משתתקים/ נזהרים/ נמנעים? בואו ללמוד כיצד להתמודד עם הפחד בחיינו.

יש אנשים שמפחדים ממחסור כלכלי, או מטיסות, ממקומות גבוהים או מקומות סגורים, ממים, מלהיות דחויים על ידי אחר, יש כאלה שמפחדים מסמכות או מלאבד את הסמכות שלהם. כל פעולה אנושית ואינטראקציה אנושית טומנת בחובה את האפשרות לפחד ממנה, ולכן רשימת הפחדים יכולה להיות כמעט אינסופית.

אנחנו נולדים עם פחד מרעש ופחד מנפילה, כל שאר הפחדים הם תוצאה של חוויות נרכשות ואנחנו יוצרים אותם במהלך החיים.

מונחים שקשורים לפחד:

פחד – הוא רגש שמשתק את שיקול הדעת.

זהירות – מבוססת על שיקול דעת, חשיבה וניתוח.

אומץ – התגברות על עצמנו.

פזיזות – אינה מודעת לסכנה ומתעלמת ממנה.

לאורך האבולוציה אפשר לזהות מספר תגובות אנושיות טיפוסיות להתמודדות עם מצבים שונים. תגובות אלו, שפועלות כמו אינסטינקט, נועדו לשמור עלינו בעת צרה ובימי קדם היה להם תפקיד מכריע בשמירה על שלמות האדם.

הבסיס שלנו הוא בסיס הישרדותי והתגובות שלנו לפחד מתחלקות לשלוש:

Flight/Fly בריחה – בדפוס תגובה זה האדם מגיב בבריחה לנוכח האיום ומנסה להתרחק למקום מבטחים. דוגמא – אני נתקל בנמר בג'ונגל ומנסה לברוח למחסה על מנת להינצל.

Freeze קיפאון – בדפוס תגובה זה האדם "קופא" על מקומו נוכח האיום, אינו מסוגל להגיב ולייצר תגובה. דוגמא – אני נתקל בנמר בג'ונגל ומהפחד אני "קופא", כמו משותק ולא מגיב.

Fight  לחימה – בדפוס תגובה זה האדם נלחם באופן ישיר באיום שהוא חווה. דוגמא – אני נתקל בנמר בג'ונגל ומנסה להבריח אותו, או לפצוע אותו, כהגנה עצמית.

מה זה הפחד הזה?

  • פחד מתייחס לאירוע שהיה בעבר או שעלול להתרחש בעתיד.
  • הפחד מבוסס על חוויות או ניסיונות לא נעימים מהעבר.
  • סיפורים על זיכרונות סובייקטיביים, עם כוונה חיובית להגן עלינו, למנוע אכזבה או לא לפתוח שוב "פצעים פתוחים" מהעבר.
  • העתיד הוא פרי הדמיון שלנו, לכן ניתן להחליף את הסיפור (המפחיד) על העתיד בסיפור אחר. 

מתי אנחנו יודעים שהפחד מונע מאיתנו להתקדם?

  • שאנחנו מרגישים תקועים במקום.
  • כשאנחנו מפסידים אירועים, מצבים, חוויות.
  • שהפחד מנהל אותנו ולא אנחנו אותו.
  • מוכיחים לעצמי שהפחד מוצדק.

על מנת להתמודד עם הפחדים בדרך אפקטיבית, רצוי להבין את מקורם ולא לבטל אותם. התגברות על פחדים מתבססת על הבנת דפוסי החשיבה שיוצרים את הפחד. חשוב לבדוק אילו דפוסי חשיבה יוצרים אצלינו את הפחד ובמקביל, לחדד את דפוסי החשיבה הבריאים והיעילים. כך, נבין ונלמד כיצד להתנהג במצבים בהם הפחד מתעורר.

עם איזה פחדים אתם מתמודדים בחיים? כתבו לנו בתגובות

צפו בשידור המלא – איך להתמודד עם פחדים עם יעל שטרן מאסטר ב NLP

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!