הקשבה ושאילת שאלות

כולנו מעוניינים להבין את מי שנמצא סביבנו ולהעניק לו תחושה שאכפת לנו ושאנחנו מבינים לליבם. הקשבה היא הבסיס להבנה אך במציאות למרות רצוננו הטוב אנו נתקלים במקרים שהיקרים לנו, בין אם בני זוג, חברים, עמיתים לעבודה או הילדים שלנו טוענים שאנחנו פשוט לא מקשיבים.

כבני אדם אנחנו רוצים להשמיע את מה שיש לנו להגיד ולא תמיד זקוקים שהצד השני יענה כי ברוב המקרים אנחנו מחפשים את התשובות בתוכנו.

נסו להתחבר לפעם האחרונה שהרגשתם שמישהו מקשיב לכם. מה היה שם שגרם לכם להרגיש שמקשיבים לכם?

אחד הכלים בהקשבה זה לחזור על הדברים שהבן אדם שמולנו אמר ולברר האם באמת היינו בהקשבה ושמענו את מה שאמר כי הרבה פעמים שאנחנו מקשיבים לאדם אחר אנחנו מכניסים פרשנויות ודעות שלנו ואז אנחנו פחות מקשיבים ויותר עסוקים בעצמינו.

מה גורם לכם להרגיש שמקשיבים לכם?

יש לנו יכולות על ידי פעולות מסוימות או תנועות גוף שגורמת לצד השני להבין שמקשיבים לו. לעיתים ניגש לדבר עם אדם לפני שביררנו האם הוא בכלל פנוי להקשיב לנו. יכול להיות שהוא בכלל טרוד ועסוק בדברים אחרים. שאלה פשוטה שאפשר לשאול לפני שאנחנו מתחילים לדבר – "האם אתה פנוי להקשיב לי עכשיו?" במידה והתשובה תהייה כן אז נצפה מהאדם שמולנו להיות בקשבה. במקרה הפוך התשובה יכולה להיות לא ובמקרה כזה נשאל "מתי כן?"

הקשבה אמיתית היא הקשבה לא שיפוטית וכשמישהו מקשיב לנו אנחנו אוטומטית מרגישים טוב יותר גם אם לא אמרו לנו באמת חידשו לנו הרבה. כשמקשיבים לנו אנחנו מרגישים שהעומס והמועקה שהייתה קצת יורדת.

מה ההבדל בין שמיעה, הקשבה והקשבה פעילה?

שמיעה הוא החוש שמאפשר לנו לקלוט קולות וצלילים בעזרת מערכת השמיעה למשל כשאנחנו הולכים ברחוב נשמע את סביבתנו אבל לא תמיד נקשיב למתרחש.

הקשבה היא פעולה אקטיבית בה אנחנו עושים שימוש בחוש השמיעה. למשל ציוץ ציפורים. הציפורים היו שם וצייצו כול הזמן ההבדל הוא שעד עכשיו לא היינו פנויים להקשיב לקולות האלה כלומר, בשביל להקשיב צריך להיות גם פנויים להקשבה.

הקשבה פעילה:

  • יוצרת קשר בין אנשים
  • נותנת מענה לצורך הדובר לקבל לגיטימציה לרגשותיו לבטא את עצמו, להיות במוקד ב"מקום בטוח" ללא שיפוטיות ולקבל יחס של הערכה וכבוד.
  • מאפשרת תקשורת פתוחה היוצרת אמון.
  • מאפשרת לצדדים בשיחה להבין, לחשוב ולהתקרב זה לזה.

כשאנחנו בהקשבה אנחנו צריכים "לעשות" פחות:

  • לא לדבר אלא לשתוק
  • לא לחשוב על דברים אחרים – כי הרבה פעמים שמישהו מדבר אלינו אנחנו עסוקים במה אנו רוצים לענות. כלומר אם אנחנו עסוקים בדברים שקורים בנו אנחנו לא באמת פנויים להקשבה.
  • לא לשפוט – לא משנה מה אנחנו חושבים על הדברים זה לא אומר שאי אפשר להביע את דעתנו בנושא אבל חשוב לשאול כי לא תמיד מעוניינים בדעתנו.
  • לא לנסות לתקן את הבן אדם שמולנו.
  • להימנע מלתת עצות – לא תמיד מעוניינים לקבל עצות אפשר לשאול "האם היית רוצה לדעת מה אני הייתי עושה?"
  • לא להתערב ולא להשוות.

מה דעתכם? מתחילים ליישם? כתבו לנו בתגובות

צפו בשידור המלא MSC.OT הקשבה ושאילת שאלות עם ליבי הרפז מתתיהו מנהלת ידע ופיתוח מקצועי בקבוצת שכולו טוב  

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!