יום שלישי 27/10/2020

איך ניתן לתרגל חשיבה חיובית?

אורטל ארבל, מאמנת לגילוי והגשמת העצמי ורכזת יאללה מבלים בעפולה, הגיעה לדבר על חשיבה חיובית. מה זאת בכלל "חשיבה חיובית" ואילו אפשרויות יש לנו כדי לתרגל חשיבה כזו? כל התשובות לשאלות בכתבה הבאה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לכל אחד יש דפוסי חשיבה ואמונות שפיתחנו לעצמנו במהלך החיים, בעקבות חוויות חיים כאלה ואחרות. דרך דפוסי החשיבה האלה אנחנו רואים את העולם שלנו והם משמשים ממש כמו משקפיים דרכן אנחנו רואים את החיים שלנו.

דפוסי החשיבה הללו יכולים להיות חיוביים או שליליים.

דפוס חשיבה אשר חוטאים לנו ויכולים לפתח בנו תחושות שליליות הם למשל:
1. השוואיות – מה יש לו ומה יש לי? מה אני השגתי ומה הוא השיג? “הדשא של השכן ירוק יותר לעומת שלי”.
2. ראיית חצי הכוס הריקה – “אני לא מספיק טוב”, “אין לי מספיק דברים”….
3. כאשר אגיע לנקודה אחרת בחיי (אחליף מקצוע, ארכוש בית, אני אתחתן) אז אהיה מאושר/ת!

הרגשות שיכולים להתפתח אצל בנאדם עם דפוסי חשיבה מהסוג הזה הן תסכול, כעס, חרדה, קנאה וזאת מפני שיש קשר הדוק בין המחשבות שאנו חושבים והפרשנות שאנו מעניקים למצבי חיינו לבין הרגש שאנו חשים.

אם היתה ניתנת לכם ההזדמנות לשנות את דפוסי החשיבה שלכם לכאלו שהיו מייצרים לכם מחשבות חיוביות ובהתאם רגשות חיוביים, האם הייתם לוקחים אותה?

ובכן דרך מסוימת לעשות זאת, היא דרך המודעות. לפתח את המודעות לדפוסי החשיבה שחוטאים לנו  ולעשות בחירה מודעת לשנותם . ניתן לעשות זאת על ידי הטמעת דפוסי החשיבה הללו:

  1. במקום לבחון את עצמי ביחס לאחר יש לבחון את עצמי ביחס אל עצמי.
    אין שום סיבה לבדוק את עצמנו ביחס למישהו אחר וזאת פשוט מפאת העובדה שהוא לא אתם. הוא לא עבר את החוויות שאתם עברתם שהותירו בו מטענים זהים לשלכם, הוא ניחן בתכונות אופי אחרות חוזקות ומגבלות אחרים  ולכן הוא לא בר  השוואה אליכם ואתם לא ברי השוואה אליו.
  2. לשנות דיבור פנימי מביקורת עצמית לדיבור של קבלה עצמית- במקום לתת לעצמנו על הראש על מה שאנו לא מספיקים או מצליחים וכן הלאה יש לנו אפשרות לקבל את המצב שבו אנחנו נמצאים. לקבל את עצמנו כרגע, את מה שאנחנו מסוגלים ומה שיש בנו. טמונה פה אפשרות לחמלה עצמית לעומת שיפוט עצמי. קבלו את מה שיש עכשיו, רק קבלה יכולה להוביל לצמיחה
  3. במקום להגיד “בעתיד יהיה לי טוב” כאשר ארכוש בית או אתחתן  וכך להניח את אושרכם בידי משהו חיצוני לכם. פתחו מודעות לעצמכם בהווה.
    מה יש לכם בחיים היום שהוא טוב ושווה להעריכו? מה יש בכם היום שהוא חיובי ושיש להעריכו? מה כעת ביכולתכם לעשות בכדי להגדיל את אושרכם? מה בכם צריך להשתנות בכדי שיהיה לכם טוב?

 תמיד ישנו  “טוב” בהווה, רק שלעיתים הוא נסתר מעיננו ועל כן שווה לשים עליו דגש. אגב, העובדה שיש לנו שאיפות כלפי העתיד וכלפי עצמנו אינן הופכות את ההווה שלנו לפחות טוב או לא מספק. זה רק אומר שיש לנו שאיפות שזה כמובן דבר מבורך .

תודעה של “אושר” נמצא באחריותנו האישית, יש לנו את האפשרות לאמן את עצמנו לכך והצעד הראשון הוא בפיתוח המודעות למחשבותינו.

שימו לב למצבים שבו אתם מתלוננים, מאשימים או שופטים, ונסו להמיר אותם בזמן אמת לאחריות, קבלה עצמית וחמלה.

ועכשיו, עוד קצת כלים פרקטיים לפיתוח חשיבה חיובית:

1. צרו לעצמכם יומן להכרת תודה – הכרת תודה זו גישה לחיים. יש לנו אפשרות לחפש את הטוב שקורה בחיינו ולהודות עליו. להודות לאנשים בחיינו שתומכים בנו, להודות לאלוהים, להודות לנסיבות שפעלו לטובתנו, להודות לעצמנו עבור דבר טוב שעשינו לעצמנו. הכרת תודה זו בחירה לא לקחת דברים כמובן מאליו ולהעניק להם משמעות של “אני בר מזל”.

2. ציינו 3 דברים טובים שקרו לכם מידי יום. לפני השינה, חשבו על 3 דברים טובים שקרה לכם היום. זה יכול להיות מוכר חייך אלי, שהספקתי לאוטובוס, אכלתי משהו טעים, ואולי נפגשתי עם חבר טוב.

3. ציינו את ההישגים וההצלחות שלכם – הצלחתם משהו? השגתם משהו? תגידו לעצמכם כל הכבוד! מגיע לכם פרגון עצמי מהלב.

4. הכל זה שיעור – זכרו, גם אם יש לנו יום פחות טוב יש לנו אפשרות להתבונן על מה שהיה  ולשאול את עצמנו מה עלינו ללמוד להמשך? מה עליי ללמוד על עצמי? מה ביכולתי לשנות בעצמי בכדי להימנע בעתיד מאותו המצב?  צורת החשיבה הזו עוזרת לנו להבין שיש  אתגרים שאנו צריכים לעבור בכדי להתחזק, לגדול, להתבגר ויש פה הזדמנות לצמוח.

5. במה אני טוב? מה בא לי בקלות? אני אעשה את זה! תתחברו לאמת שלכם, לדברים שעושים לכם טוב, ועשו אותם.

נסו לתרגל את הכלים בכל יום, ואנחנו מבטיחים שזה ישפר לכם את החשיבה ויהפוך אותה לחיובית.

לצפייה בלייב המלא >>  לחצו כאן

?האם הכתבה עניינה אותך
0
8

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.