הקשר בין נשימה לבריאות טובה

חן שוחט, רכזת תעסוקה נתמכת בדנדשה, היא גם מורה ליוגה בזמנה החופשי ???? חן הגיעה להסביר לכולנו על החשיבות והקשר בין הבריאות לנשימה- איך שיפור הנשימה משפיע באופן מידי על התחושה הכללית שלנו ועל הבריאות בכתבה הבאה.
יוגה

מהי נשימה?
נשימה היא פעולה שאנו מבצעים מיום היולדנו ובצורה עצמאית, יכולת הנשימה יכולה להשתנות בשל הרגלים התניות וכדומה. זו היא פעולה לא מודעת שאנחנו עושים כל הזמן, אבל האם אנו מודעים לצורה בה אנחנו נושמים? כיצד ניתן לשפר את יכולת הנשימה שלנו ולאפשר לעצמנו לשים לב אליה?

ניתן להשתמש בנשימה ככלי הרגעה, לסידור המחשבות או הלחץ שניכר מסביב, כך נרגיש רגועים יותר.
לא חייבים להסתבך, מדובר בתרגיל פשוט.  הידעתם- אנו משתמשים כמעט בשליש מהיכולת של הריאות שלנו לנשום.

אז מה בעצם גורם לנו "לנשום פחות", או לנשום בצורה מצומצמת? קיימים מגוון של גורמים – משקל עודף, לחץ, חרדה, חוסר פעילות גופנית ועוד. כשאנו נושמים בצורה מצומצמת, כלומר מכניסים מעט חמצן לגוף, בצורה שטחית (באזור החזה ולא באזור הסרעפת) פעולת ניקוי הרעלים שקורית עם הנשימה לא קורית באופן מלא, השרירים לא מקבלים מספיק חמצן ולכן קיימת חושת כבדות. כשאנחנו לא נושמים מספיק הלב עובד בצורה פחות אפקטיבית. כל אלה גורמים לגוף שלנו להיות פחות בריא. מיגרנה לדוגמא- יכולה להיות תוצאה של נשימה לא נכונה.

אז איך נושמים נכון? מתחילים בשמיעת הנשימה, הקשבה ללא שיפוט של הפעולה המתבצעת בגופנו, זו נקראת "נשימה מודעת". אפשר אפילו ממש להזכיר לעצמנו לנשום, בכתיבת פתקי תזכורת, תזכורות בטלפון או בכל דרך אחרת שתעזור לקיים זאת.  

בתהליך הנשימה, יש לנסות לקחת אוויר מהאף ולהוציאו מהפה. כדאי גם לשבת ישיבה זקופה על מנת לאפשר לסרעפת ובית החזה להכניס נשימה באופן מלא, בזמן הנשימה אפשר להרגיש שהשרירים יתנפחו, גם הבטן והריאות. את האוויר נוצא מן הפה בצורה איטית והשרירים יתכווצו בהתאמה.
פעילות  הנשימה מטרתה לא רק להכניס חמצן לגוף אלא לייצר ניקוי רעלים, שואפים אוויר נקי פנימה ומוציאים החוצה רעלנים וחיידקים.

רגע, לעצור ולנשום? מתי?  
לא מדובר בפעולה שדורשת הפסקה של פעולות שאנחנו מבצעים במהלך היום כדי לנשום "במיוחד", רק להיות מודעים לנשימה, אפילו בזמן הכנת הקפה בבוקר, לקחת כמה נשימות עמוקות, זה יעזור להפיג מתחים, כעס ושאר רגשות שליליים, אפשר ממש לראות כיצד משתנה הנשימה בעת כעס- הנשימה תהיה מהירה יותר ושטחית, לעומת לאחר כמה נשימות, לעשות ממש "זום אאוט" מהסיטואציה ולהחליט כיצד להגיב, לסדר את המחשבות ולחשוב כיצד נרצה להגיב. 

זהו- מוכנים לנסות?
בחרו פינה אהובה ונוחה בבית, חשוב לזכור- שבו זקוף, רגליים משוחררות אל הרצפה, אם אפשר עצמו את העיניים. עכשיו נסו לשים לב לחוסר התזוזה בו אתם נמצאים, פנו מקום להקשבה לנשימה שלכם, כיצד מרגישה נשיפה ושאיפה? האם הגוף מכווץ או משוחרר, נסו להרפות ככל האפשר את השרירים. כשהגוף נינוח ורפוי אפשר להפנות שוב את הקשב לנשימה, כמה זמן תצליחו להחזיר את השאיפה או הנשיפה, האם ניתן להרגיע את הנשימות? לשחרר עוד קצת אוויר בכל פעם ולהרפות את המחשבה.

בהצלחה!

לצפייה בלייב המלא- לחצו כאן

מה דעתכם על הכתבה? הצלחתם? כתבו לנו בתגובות!

כתבות נוספות

בקבוצת שכולו טוב כולנו פועלים יחד יום יום במטרה לייצר אימפקט משמעותי ולקדם שינוי חברתי אמיתי בארץ ובעולם.
קבוצת שכולו טוב מביאה גאווה לאומית גם בימי המלחמה- בחודש שעבר, עופר כהן ואופיר פלג התארחו ביפן במטרה להציג את המודל הייחודי שפיתחנו בקבוצה ומיושם במדינות רבות בעולם.
החגים מתקרבים וכבר מגיעים אלינו בפתח הדלת. ההתרגשות בשיאה והשמחה מגיעה יחד אתה וזוהי הזדמנות נהדרת לתת את המתנה המושלמת לעובדים שלכם, ומה יותר טוב ממתנה של המותג TNX מבית קבוצת שכולו טוב מתנות החברתיות המעניקות ערך מוסף.