משקפי חשיבה

אם היו לכם משקפיים שמראים את העולם לא כמו שהוא, הייתם מרכיבים אותם? בואו ללמוד מה זה משקפי חשיבה וכיצד מתבוננים בהן נכון.

אירית שטרית מנהלת שיקום ב TNX הגיעה לשידורי הלייב שלנו כאן באתר כדי ללמד אתכם מה זה משקפי חשיבה מהן הטעויות הנפוצות וכיצד מתבוננים בהן נכון.

אם היו לכם משקפיים שמראים את העולם לא כמו שהוא, הייתם מרכיבים אותם? מה הייתם רואים?
אם היה לכם יום רע, רוב הסיכויים שהיו עליכם "משקפי חשיבה" שעיוותו לכם את המציאות, ע"י מה שנקרא- טעויות חשיבה. ביום יום יש לנו טעויות חשיבה שזה בעצם המחשבות האוטומטיות שלנו שמעוותות לנו את החשיבה. באמצעות הפחתה של המחשבות הללו אנחנו יכולים לשנות את המצב רוח שלנו ואת החיים שלנו ככלל.

אם לדוגמא אנחנו הולכים לראיון עבודה ועושים טעות- אומרים משהו שלא היינו אמורים להגיד או משהו בסגנון. כשאנחנו יוצאים מלוות אותנו מחשבות אוטומטיות שאנחנו לא מספיק טובים. אלו הן מחשבות אוטומטיות.
המחשבות האוטומטיות הן מעין רפלקס, כאילו לא קדמו להן מחשבה או הרהור ולכן אנחנו מתרשמים שאלו מחשבות הגיוניות ותקפות, אבל זה לא בהכרח כך. מחשבות אלה הן מחשבות מעוותות ולא מציאותיות.

כל "משקפיים" מייצגים עיוות מחשבתי שקורה לכולנו, קיימים מגוון סוגים של מחשבות אוטומטיות מזיקות. כדאי שנכיר אותם על מנת שנדע לשנותם:
המשקפיים הראשונות הן משקפי "שחור לבן" זוהי ראייה קיצונית, או שהיינו ממש מעולים או שהיינו גרועים, אין אמצע. אין התקדמות, הדברים נראים בשחור או לבן.
המשקפיים השניות הן משקפיים של הנמכה עצמית, אנחנו נעצים אחרים ולעומתם נראה עצמנו כקטנים וללא יכולת מסוגלות.
המשקפיים הבאות הינן משקפי בדולח, הן מתחלקות לשני סוגים, הראשון- מנבאים שמשהו רע הולך להתרחש- בטוח לא אצליח. הסוג השני הינו קריאת מחשבות- אנחנו "קוראים" את המחשבות של האחרים בצורה שלילית- הם החושבים שאני לא מספיק טוב.
המשקפיים הבאות הן משקפיים מסננים– אנחנו מעצימים את השלילי, בוחרים להסתכל רק עליו ולא על מכלול הדברים שקרו.
סוג משקפיים נוסף הינו משקפי הכללה– אנחנו מסיקים מסקנות מאירוע בודד על כלל האירועים. אנחנו נוטים לפרש אירועים בצורה שלילית, לכל המשך החיים- אם יש לי מריבה אם בן הזוג אז בטוח ניפרד- הכל נראה נורא ושלילי.
הסוג האחרון של המשקפיים הינו משקפי החוק– אנחנו יוצרים לעצמנו כל מיני חוקים וכללים שאנחנו קובעים לעצמנו ואם אנחנו לא עומדים בהם הם תוקעים אותנו, אם משהו לא קורה כמו שהחוקים אומרים לנו.

המשקפיים עוצרים אותנו מלהתפתח לחשוב בצורה קצת אחרת ולראות את הדברים בצורה האמיתית בה הם קרו. אם לדוגמא לא קיבלנו מאה במבחן – זה לא הופך אותנו לטיפשים, אם בעבודה הבוס החמיא לנו על דבר אחד ואמר לתקן דבר אחר- זה לא הופך את העבודה שעשינו לפחות טובה או ראויה, זה אומר שיש משהו קטן לתקן אבל עשינו עבודה טובה ויש לנו עוד מה ללמוד.

המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות וההתנהגות. אם החשיבה שלנו מעוותת או מוטעה, הרגשות שלנו וההתנהגויות שלנו גם יהיו שם. שינוי של המחשבות האוטומטיות, הרפלקס הזה שאנחנו חושבים שהוא מציאותי אבל הוא לא, יכול להביא לשינוי מחשבתי ולשינוי התנהגותי ורגשי- אם נחשוב שאף פעם לא נצליח, נרגיש רע, נרגיש שנכשלנו, אבל אם נראה שלא הצלחנו בדבר אחד ויש לנו עוד הזדמנויות לנסות- החשיבה שלנו תשתנה וכך גם הרגשות וההתנהגות שלנו.

חפשו את המחשבות החיוביות על עצמכם, נסו לשנות את הרגלי החשיבה שלכם ולשים לב מתי עולות לכם מחשבות אוטומטיות, השינוי הזה יכול להביא להרגל נפלא.

בואו נהיה אמיצים ונסתכל על הדיבור השלילי הפנימי שלנו, נפריך ונבדוק את מידת הדיוק של המחשבות- האם הן הגיוניות? מה ההוכחות שהתחושה שאתם מרגישים עכשיו לא תחלוף מחר בבוקר?

אל תוותרו, נסו שוב, ואל תוותרו על עצמכם.
אנחנו יכולים להוריד את משקפי החשיבה, ללמוד לזהות את העיוותים האלו ולהימנע מהם כדי לשחרר את עצמנו ולצמוח.

ניסיתם? כתבו לנו בתגובות איך הלך לכם.

לטיפים נוספים כיצד להשתחרר ממשקפי החשיבה ולצפיה בלייב המלא – לחצו כאן.

כתבות נוספות

ראש השנה ויום כיפור, הימים הנוראיים ומה הקשר ביניהם- הסרטון המלא של זיו שחם | מתוך שידורי הלייב שהתקיימו כאן באתר
רותי זוארץ מסיפור חוזר מידי שבוע מביאה לכם המלצות לספרים שהפכו לסדרות וסרטים וכולם כמובן נמצאים וזמינים לרכישה בסניפי ואתר סיפור חוזר????
נאמר את זה במשפט אחד: לגדל כלב זה הדבר הבריא ביותר שאפשר לעשות לעצמנו. למה כדאי לגדל כלבים ואיך הם גורמים לנו להרגיש? ריכזנו לכם את הכל בכתבה אחת -לכבוד יום הכלב הבינלאומי.