נועה רום על סיפור חוזר

"זה מבורך שיש רשת חנויות ספרים חברתית שנותנת הכשרה ועבודה לאנשים שמתמודדים עם קשיים, מורכבויות ומגבלות שונות". אומרת סופרת הילדים והנוער הפופולארית, נועה רום על סיפור חוזר

צילום: נתן יעקוביץ'

"זה מבורך שיש רשת חנויות ספרים חברתית שנותנת הכשרה ועבודה לאנשים שמתמודדים עם קשיים, מורכבות ומגבלות שונות". אומרת סופרת הילדים והנוער הפופולארית, נועה רום על סיפור חוזר  "בעיני לעבוד עם ספרים זה תהליך טיפולי. כך אני מרגישה כשאני קוראת וכותבת. בנוסף, רשת סיפור חוזר היא רשת לספרי יד שניה שגם אפשר לרכוש בה בסכום סמלי וגם לתת ספרים שאנחנו כבר לא קוראים ולקבל בתמורתם שובר הנחה".

רום (46), אמא לבן (12), סופרת לנוער משנת 2008. בעלת תואר B.A בתקשורת ולימודי הוראה. כתבה עד כה תשעה ספרים לנוער, כאשר שניים מהם נכנסו למצעד הספרים. היא מרצה על הספרים, מעבירה סדנאות פרטיות בכתיבה ועורכת וכותבת באתרי תרבות ומשפחה באינטרנט.

מתי התחלת לכתוב ובעקבות מה?

"באותה תקופה הייתי עיתונאית בעיתון הבידור פנאי פלוס. במהלך החמש שנים שעבדתי שם התרוצצה לי בראשה המחשבה לכתוב ספר, כנראה למבוגרים. מעבר לזה כלום. וכך המחשבה המשיכה לנוע.

גיל שלושים היווה מפנה בחיי. חליתי בסרטן. הייתי צריכה את הזמן להבין, לעבד, להתאבל וכשהרגשתי מוכנה טסתי לעבודה- וכך נולדה נוגה".

איך ומתי החלטת לכתוב לילדים ולנוער?

"זה היה כמו בסיאנס ,רק בלי סיאנס ורוחות מן העבר. ניסיתי להירדם אבל ראיתי את נוגה, נערה בת 12, לא היא חולה כי אני רוצה לכתוב עליה ועל חייה. אחותה הגדולה תהיה חולה, בדיוק כשמתכננים לנוגה בת מצווה. למה נוער? כי הרגשתי ילדה בהרבה מובנים, למרות שמעולם לא הייתי מוקפת בנוער וילדים הרגשתי שלהם ולהן אני רוצה לכתוב. לא עניין אותי לכתוב יומן סרטן. רציתי לספר חלק מהסיפור שלי אבל לעוף עם הדמיון והיצירתיות.

חשבתי שאוציא את הספר ואף אחד לא יקנה אותו כי אני אנונימית וגם כותבת על סרטן. הוצאת רימונים עם המו"לית יעל שכנאי לקחה את הסיכון ויצאנו לדרך.

הייתי המומה מאיך שהספר התקבל. עד היום, שש עשרה שנה אחרי יציאתו הוא הספר שאני הכי נשאלת עליו".

מה יש באוכלוסייה הזו שקשה לפיצוח או דווקא מקל?

"מצד אחד זו נישה קטנה, היום את הספרים שלי כבר מתחילים לקרוא בגיל עשר, גיל ההתבגרות. כשהנוער אוהב את הספרים, הוא נותן את כול כולו, משתף אותך בחייו, מעביר את הספרים לאחיות, חברות, הם מרגישים שהם לא לבד. יש מישהי שמבינה אותם. מצד שני בגיל ארבע עשרה בערך הם כבר עוברים לספרים של גדולים או מפסיקים לקרוא. 'גדלנו עליך זה המשפט שאני שומעת הכי הרבה'.

לא קוסם לך עולם הכתיבה למבוגרים?

"עדיין לא. עוד לא מיציתי את נישת הנוער, יש לי עוד כל כך הרבה לכתוב ולתת, לפעמים הלב שלי מתפוצץ מהרצון לכתוב להם".

יש היום הצפה של סופרי ילדים ונוער, מדוע לדעתך והאם זה מבורך או ההיפך?

"יש היום הצפה בכל קטגוריה של תחום הספרות. בזכות היכולת להוציא ספר עצמאית במספר דרכים. זה מבורך בעיני שיש בחירה ליוצר. בתור תולעת ספרים אני מחפשת את החדש, המקורי והמעניין. עם זאת, אני לא יכולה לקבל ספרים לא ערוכים, הן מבחינת תוכן והן לשונית. אם מדובר  בספרי ילדים, אני מצפה גם להתייחסות לאיורים בצורה מכבדת ובכלל כל ספר שיוצא לשוק הספרים הן דרך הוצאה והן עצמאית צריך להיות ראוי לקריאה (טעם זה עניין אישי כמובן). אני סומכת על הקוראים והקוראות שידעו לבחור את מה שמתאים ונכון להם ואני מצפה מהורים לילדים קטנים וקצת גדולים שיעברו על הספרים לפני שהם נכנסים לבית".

באיזה ספר שלך את הכי גאה?

"בספר האחרון הביתה .מבחינה מקצועית אני מצפה שכל ספר יאתגר אותי מקצועית וכמובן שאת כל ספריי אני אוהבת ולומדת מהם. לספר הביתה בעריכתה של מיכל פז הנפלאה מהוצאת כתר-מודן, שהוא האחרון בסדרת חברות נכנסתי עוד יותר לעומק הנפש של הדמויות, הדינמיקות בין הדמויות קיבלו ביטוי רגשי, לא תמיד פשוט אבל אני מאמינה שלכל אחד יש את התיק שלו. השאלה כמובן מה הוא/יא עושים אתו, עד כמה הם משתפים ,את מי במה, אם בכלל  משתפים. לא פשוט להיכנס לקופסה השחורה שלהם".

ואם לא ידעתם- ספרה של נועה נכנס למצעד הספרים תשפ"ג – שאפו גדול!

נועה, תודה רבה על הריאיון, המון בהצלחה עם הספר החדש מחכים שהוא יגיע לרשת סיפור חוזר!

חפשו נועה רום באתר סיפור חוזר >> https://rebooks.org.il/
ומצאו את כל הספרים שלה ב 25 ₪ בלבד!

הריאיון בוצע ונכתב על ידי רותי זוארץ מסיפור חוזר חיפה- סופרת, משוררת, עיתונאית ומעבירת סדנאות כתיבה.

כתבות נוספות

המשלחת מטוקיו הגיעה לביקור במסגרות השיקום וההכשרה של הקבוצה במטרה ללמוד ולקיים שיתופי פעולה!
בקבוצת שכולו טוב כולנו פועלים יחד יום יום במטרה לייצר אימפקט משמעותי ולקדם שינוי חברתי אמיתי בארץ ובעולם.
קבוצת שכולו טוב מביאה גאווה לאומית גם בימי המלחמה- בחודש שעבר, עופר כהן ואופיר פלג התארחו ביפן במטרה להציג את המודל הייחודי שפיתחנו בקבוצה ומיושם במדינות רבות בעולם.