אתה רק ממשיך לצמוח – הגינון הטיפולי ככלי שיקומי

תודו שאף פעם לא חשבתם על זה ככה – גם גינון יכול לשמש ככלי שיקומי לטיפול וכתרפיה – הרבה מעבר לסתם תחביב. אילה וייס ואורטל ברקוביץ' שביט כתבו עבורכם את הכתבה המעניינת הזו – ואתם הולכים ללמוד ממנה המון.

גינון טיפולי או תרפיה באמצעות גינון הוא תהליך בו משתמשים בפעילויות ותכנים מעולם הטבע והגינון ככלי המסייע בשיקום והחלמה.

בחודשים האחרונים אנחנו נמצאים בתהליך של שינוי חברתי עמוק כתוצאה ממגפת הקורונה העולמית. בתקופה שכזו הטבע הוא  מקור לנחמה, להפגת השעמום ולתעסוקה משמעותית אשר משפיעה ישירות על חיינו- גוף ונפש.

על הגינון בעת העתיקה

לאורך כל ההיסטוריה גנים נרשמו כמקומות פלא המשיבים את הבריאות והשלום הפנימי והחברתי לכל מי שנכנס אליהם. עדויות ראשונות ניתן למצוא כבר במצרים העתיקה כאשר רופאי חצר המלוכה הורו לבני המלוכה שסבלו מהפרעות נפשיות לקיים טיולים בגני הארמון. גם נזירים בעבר נודעו בטיפוח הגינה לשם הזנת גופם ורוחם תוך ההתמסרות לעבודות בגן אשר היוו חלק בלתי נפרד מסדר היום הנוקשה. הנזירים גם אירחו את המאמינים שחוו מסעות ותלאות מהדרך באמצעות רגיעה ושלווה בסביבת הגנים וחיבור לאלוהי ונפלאות הבריאה.

הכרת הגינון הטיפולי כריפוי לנפש

פרופסור בנג’מין ראש היה מראשי הפסיכיאטרים בארה”ב, וחלוץ בקבלת השימוש בחקלאות כחלק מטיפול בחולי נפש. ראש הכריז, בשנת 1798, כי העבודה במסגרת חווה היא בעלת אפקט מרפא לבריאות הנפש.  מעט אחריו, כבר בתחילת המאה ה-19, התפתחה בספרד פרקטיקה שהפכה לנפוצה: בניית בתי חולים פסיכיאטרים באזור כפרי ושיתוף מאושפזים בגידול וקטיף היבול.  בשנת 1936 הכיר ארגון המרפאים הבריטי רשמית בשימוש בגינון ובחקלאות כטיפול ספציפי לבעלי מוגבלויות מנטליות ופיזיות.  יובל אחרי עבודתו של ראש, בשנת 1942 נפתח לראשונה, במסגרת אקדמית, קורס חקלאות במסגרת לימודי ריפוי בעיסוק. Milwaukee Downer College”” היה הראשון באנגליה שהעניק תואר בריפוי בעיסוק בשילוב גינון. כיום קיימים מוסדות לימוד רבים ברחבי העולם בהם ניתן לעבור הכשרות מקצועיות בהיקפים שונים.

לקידום ההכרה במקצוע תרם גוף בשם “People-Plant Council” שהוקם בארצות הברית ב- 1990. פעילותו התמקדה בהרחבת המחקר בנושא הקשר בין האדם לצומח, השפעת סביבת הטבע על האדם המודרני ועוד. עבודת המחקר שנעשתה במסגרת גוף זה ובתמיכתו יצרה ביסוס מדעי המחזק את התוקף של השימוש בגננות בצמחים לצורכי שיקום ולטיפול. שלוש שנים לאחר הקמת אותו גוף מחקרי  נפתח לראשונה באנגליה מסלול לימודים אקדמי בגינון טיפולי.

בישראל מקצוע הגינון הטיפולי ידוע ונלמד מזה 20 שנה במספר מכללות ומוצע, בין היתר, כשירות לאנשים עם מוגבלויות.

מה קורה בזמן הטיפול: פיתוח מיומנויות באוכלוסיות מיוחדות

הגינה הינה המרחב הטיפולי- העבודה במרחב מאפשרת תיעול אגרסיות, כעסים ומתחים לטובת פעילות פיזית חיובית כגון: עידור, גירוף, חפירה.  מרחב הגינה מזמן התמודדויות עם אתגרים חדשים שכרוכים בחוויות של הצלחה ועיבוד חוויות של כישלון, קבלת החלטות יישומיות בפועל ואחריות על הנעשה.  הפעילות בגינה עוזרת לפיתוח המיומנויות המוטוריות, רכות וקשות יחד, ויוצרות תחושה טובה לגוף ולנפש. היא משפיעה לטובה על מצב הרוח גם לאחר יום העבודה בגינה.

בגינה ישנו מקום רב ללמידה, חוויה, חקר, יצירתיות והבעת דעה. היא מספקת מרחב והזדמנות לאינטראקציה בינאישית הכוללת שיחה ושיתוף. כל אלה יוצרים ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות אצל המשתקמים.

ההיבטים השונים אשר בהם הגינה משפרת את היכולות באופן משמעותי:

בהיבט הקוגניטיבי: כל משתתף מפתח את יכולת העבודה העצמית, פתרון בעיות, יצירתיות,  זיכרון, סקרנות, תכנון וקבלת החלטות.

בהיבט הסוציאלי: עיבוד נושא המחויבות האישית והקבוצתית ושיפור היכולת לעבוד למען מטרות משותפות תוך פיתוח היכולת לחלוק חוויות. דבר זה תורם גם לפיתוח מודעות וערנות סביבתית.

הגינה מספקת הזדמנות לאנשים המבודדים יותר ליצור נקודות מפגש תוך כדי עבודה למען עבודה משותפת. ניתן לעבוד בגינון הטיפולי באופן פרטני או קבוצתי המזמן עוד רבדים של שיקום.

בהיבט הפסיכולוגי: יצירת חוויה חיובית קבוצתית ואישית על ידי חווית גידול הצמחים והטיפול בהם.

מתאפשרת בדיקת יכולת התמודדות עם מטרות ומטלות שונות. פיתוח ראיה אופטימית בעקבות ציפייה  בתהליכים חיוביים כמו צמיחה ופריחה. יכולת ההבעה האישית מתרחבת/משתפרת/מתאפשרת על ידי פיתוח יצירתיות: עיצוב הערוגה, עבודות יצירה, שתילת עציצים ועוד.

פיתוח גאווה אישית וקבוצתית כבעלי אחריות על טיפוח הגינה/הצמחים. למידה והתמודדות עם תנאים אובייקטיביים מוכתבים כמו עונות השנה. העצמת המטופל ההופך למטפל במרחב מחזק ומפתח.

למי זה מתאים: מילדים עד לגיל השלישי

הגינון הטיפולי מתאים לטיפול בטווח רחב של קשיים פיזיים, רגשיים ונפשיים, במגוון אוכלוסיות שונות ומגוונות מילדים צעירים ועד הגיל השלישי.

יתרונות הגינון הטיפולי

בגינון הטיפולי אין אבחון סטנדרטי, ההערכה מתבססת בעיקר על תצפית ועבודה משותפת עם המטופל. התהליך הטיפולי הוא רפלקסיבי שדורש גמישות והתאמת אמצעי הטיפול תוך דיאלוג מתמיד.

לגינון הטיפולי יתרונות חברתיים- יצירת קשרים עם אנשי הקבוצה ומחוצה לה.

בעל יתרונות פיזיים, תרגול מוטוריקה עדינה וגסה והגברת הפעילות מחוץ לבית/ מוסד, מספק פעילות גופנית והקלה במתח.

צמיחה רגשית- מושגת באמצעות שיפור הביטחון העצמי, שחרור אגרסיות בדרכים מקובלות. עיסוק בפעילות שמגבירה עניין תוך יצירתיות וביטוי אישי. בעבודת הגינה חווים חוויות של הצלחה ולומדים להתמודד גם עם כישלון.

זהו כלי ייחודי שבו המטופל לא רק מושפע אלא בעיקר משפיע באופן אקטיבי על הצמחים אותם מגדל. תפקיד המטפל לשקף את התהליך אותו עובר המטופל ולעזור לו בהתמודדות עם האתגרים והשינויים.

סיכום

תהליך השיקום באמצעות הגינון הטיפולי תורם לאיכות חייו של המשתקם ועוזר לו בהיבטים רבים בתפקוד היומיומי. תחושת המסוגלות והאמונה בעצמו עולים מתעצמים. המשתקם מקבל כלים לפיתוח, רוכש  מיומנויות וכישורי חיים לצד שמחת חיים, סבלנות, עצמאות ואחריות על חייו ועל סביבתו.

עולם הגינון בכלל והגינון הטיפולי בפרט מתאימים מאוד כתכניות שיקומיות תעסוקתיות וחברתיות. יעילותן עולה במיוחד בקרב אנשים שאינם וורבליים.

הידעת?

קורס “צומחים” כבר מתקיים כ-3 שנים ב’שכולו טוב’ ונותן מענה למקבלי השירות במותגים היצרניים באזורים שונים בארץ. במסגרת הקורס לומדים מקבלי השירות ידע עיוני ומעשי על עולם הגינון ובסופו מקבלים תעודת הכשרה “עוזר גנן” מטעם “דרך הגינון” אשר אותו מפעילה אילה וייס, מטפלת בגינון מומחית.

לאחר סיום הקורסים מקבלי השירות משתלבים בעבודות גינון בפרט ובשוק החופשי בכלל.

כתבות נוספות

המשלחת מטוקיו הגיעה לביקור במסגרות השיקום וההכשרה של הקבוצה במטרה ללמוד ולקיים שיתופי פעולה!
בקבוצת שכולו טוב כולנו פועלים יחד יום יום במטרה לייצר אימפקט משמעותי ולקדם שינוי חברתי אמיתי בארץ ובעולם.
קבוצת שכולו טוב מביאה גאווה לאומית גם בימי המלחמה- בחודש שעבר, עופר כהן ואופיר פלג התארחו ביפן במטרה להציג את המודל הייחודי שפיתחנו בקבוצה ומיושם במדינות רבות בעולם.