יום שלישי 27/10/2020

כיצד לעבור את גשרי החיים?

איך אתם מתמודדים עם רגעי לחץ? איך מקנים לעצמנו כלים חדים להתמודדות יותר טובה עם רגעי לחץ? בדיוק בשביל זה מיטל אלבכרי-שרגל וג'אנל סגל-לוי, מנהלות שיקום מרחביות בסיפור חוזר כאן כדי להציג לנו את מודל גשר מאח''ד שפותח על ידי מולי להד ועפרה אילון.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

איך אתם מתמודדים עם רגעי לחץ? איך מקנים לעצמנו כלים חדים להתמודדות יותר טובה עם רגעי לחץ?

בדיוק בשביל זה מיטל אלבכרי-שרגל וג’אנל סגל-לוי, מנהלות שיקום מרחביות בסיפור חוזר כאן כדי להציג לנו את מודל  גשר מאח”ד .

 קודם כל, מה זה גשר מאח”ד?

כל אות במודל מסמלת סגנון התמודדות. ההנחה היא שבכל אדם קיים הפוטנציאל להתמודד בעזרת כל השש, אלא שכל אדם מפתח את דפוס ההתמודדות הייחודי שלו. תהליך פיתוח זה מתחיל בשחר ילדותנו ונמשך כל החיים, והוא משלב יסודות ביולוגיים (תורשה) סביבה ולמידה.

במהלך אורח החיים, אנחנו מגלים את הדרך שלנו, והמטרה של המודל היא להרחיב את ההתמודדויות בשעת משבר. האדם נוטה להשתמש ביותר מדפוס אחד ואין דפוסים טובים או לא, כל אחד מוצא את דרכו שלו.

בשעת משבר כל אחד מתמודד בצורה הראשונה שהוא בוחר להתמודד בה.

מה ראשי התיבות של מודל גשר מא”חד שפיתחו מולי להד ועפרה אילון?
גוף, שכל (הגיון ומחשבה), רגש, מערכת ואמונות, חברה ודמיון.

גוף = איך מרגיש לחץ בגוף?
מכירים את התחושה שיש לכם כאבי ראש, דפיקות לב, מתח בצוואר, הזעה או פרפרים בבטן? כל אלה תסמינים ללחץ המובעות בגוף.
המטרה שלנו כשזה קורה לנו – אנחנו נשאף לאזן את המצב הגופני. איך מרגיעים את הגוף?
כדאי לקיים פעילות גופנית, כמו ריצה או לרקוד, לישון והרפייה (מדיטציות), ואפילו טיפול תרופתי מרופא מוסמך. לא לשכוח שגם מתוק גורם להפחתת לחץ.

שכל = איך מרגיש לחץ על המחשבה?
לפעמים ברגעי לחץ החשיבה מתערפלת ומשתבשת. לא זוכרים דברים, אנחנו חושבים יתר על המידה על דברים ומסיקים מסקנות על הסיטואציות החברתיות בצורות לא נכונות.
איך נעזור לשכל במקרים כאלה? ננסה לאסוף מידע ולהבין את התמונה השלמה והכוללת. ננסה לפתור בעיות, על ידי כתיבה – מה טוב ומה רע. נחפש חלופות ונתעדף משימות – מה אני צריך לעשות עכשיו, ומה אפשר לדחות לזמן אחר.

רגש = מה אנחנו מרגישים בזמן לחץ?
איך אתם מרגישים בלחץ? בבהלה, בכעס, אדישות, פחד, האם אם בוכים? המון רגשות צפים בזמנים לחוצים. איך ננסה לתרגם את הרגשות שלנו? ננסה לתת ביטוי מילולי לרגשות שצפי, ובכך נתרום להבהרתם. בהירות הרגשות מסייעת בהתמודדות מודעת עמן ותורמת להפחתת תחושת הלחץ והמצוקה. כלומר, אם אתם מרגישים פחד – כדאי להגיד את זה לעצמכם: “אני עכשיו מפחד כי…. ואני צריך את זה….”. יותר מזה, אנחנו ממליצים לספר על כך למישהו ולנסות לתווך את עצמכם כלפי סביבתכם.

מערכות ואמונות = איך האמונה שלנו מתקיימת בזמן לחץ?
בזמני לחץ אנחנו מחפשים תשובות. אנחנו נאחזים באמונות שלנו כדי שיתנו לנו תקווה להמשיך ולא לוותר למרות הלחץ. האמונה מעניקה משמעות למצוקה ולסבל. ביטויים כמו: “הכל לטובה”, “הכל קורה מסיבה מסויימת”, אלו אמונות שמחזיקות אותנו וגורמות לנו להמשיך הלאה.
הכוונה כאן לא רק לאמונה דתית, אלא גם על ידי חיפוש משמעות, ייעודית, שליחות, צורך בהגשמה עצמית. המטרה כאן היא לחפש את המשמעות העליונה שיש מעל הסיטואציה המלחיצה.

חברה = איך הסביבה החברתית שלי משפיעה במצבי לחץ?
מי האדם אליו אתם פונים כשאתם בלחץ? מה משמעות האנשים שבחייכם ברגעי משבר?
או הפוך – מה המשמעות שלכם עבור החברה? לסביבת האנשים שלנו יש תפקיד חשוב במהלך רגעי לחץ ומשבר. מעבר לכך שתמיד כייף וכדאי לשמוע דעה ולקבל תמיכה ברגעים כאלה, חשוב גם ליצור רשימה של אנשים שאתם סומכים עליהם ברגעים כאלה.
הדבר החשוב כאן – הוא השיתוף. ככל שתשתפו יותר את האחר – כך תרגישו שיש מישהו שמתמודד עם הלחץ ביחד איתכם.
בנוסף, חשבו על האדם שאתם רוצים להיות משמעותיים עבורם. לפעמים דווקא ברגעי לחץ תרצו לעזור יותר, ולסייע לאחרים ובכך גם תעזרו לכם.

דמיון = איך הדמיון משפיע ברגעי לחץ?
כשלחוצים לא רואים את החיים בצורה בהירה וחיובית, ולכן קיים בכולנו את כלי הדמיון, כלי הנועד לעזור בהפגת לחץ כשצריך. הפלגה בדמיון מאפשרת הסחת דע והפוגה במצבי מצוקה מתמשכים – מדמיינים שאנו במקום אחר, טוב יותר ורגוע יותר כמו בים, או מדמיינים איך אנחנו ומתגברים על הסיטואציה המלחיצה. בנוסף, עשיית פעילות יצירתית המאפשרת לדמיין, כמו פיסול, ציור, כתיבה, ויצירת מוזיקה, פעילות המפעילות דמיון – עוזרות למתן את הלחץ ולהרגיע.

לסיכום, יש דרכים רבות להתמודד עם לחץ, ומקווים שכל אחד ימצא את הדרך שעוזרת לו.

מוזמנים לראות בעצמכם את הלייב המעניין, ולהכיר לעומק את כל סגנונות ההתמודדות >> https://allgood.org.il/live/7274/

?האם הכתבה עניינה אותך
0
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.