הכר את זכויותיך בעבודה

מהן הזכויות שלי כעובד? איזה חוקים חלים רק על המעסיק? בואו להכיר את הזכויות שלכם בעבודה עם שרה עמר רכזת ת.נ בכלב טוב בכתבה הבאה

כשאנחנו מגיעים למקום עבודה חדש, האם אנחנו יודעים להתנהל בכל סיטואציה עם המעביד? איך נדע שהמעסיק פועל לפי הזכויות שלנו? שרה עמר, רכזת ת.נ בכלב טוב מגיעה עם סיטואציות שונות מהחיים כדי להסביר בצורה הטובה ביותר מהן הזכויות והחובות שלנו במקום עבודה. קחו לדוגמה את הסיטואציה הבאה:

יעל התקבלה לעבודה בחנות בגדים. בתהליך הקליטה לעבודה המנהל הסביר לה כי השכר במקום העבודה הוא שכר מינימום. כשבוע לאחר שהתחילה לעבוד, קרא לה המעסיק לשיחה ואמר כי עבודתה קצת איטית ולא כל כך טובה, אבל היא נחמדה סך הכל ללקוחות והוא לא רוצה לפטר אותה. הוא אמר כי מבחינתו הוא מוכן להשאיר אותה בחנות ולהוריד את שכרה ל-25 ש"ח במקום 29.28, ועם הזמן כבר "נראה".

האם המעשה הזה של הבוס של יעל יכול לקרות? כן.

האם המהלך חוקי? לא.

למה? זכויות לגבי שכר מינימום לעובד –

מעסיק מחויב לשלם לעובד שכר מינימום, שהוא כיום 29.28 ש"ח לשעה.

ישנם 2 תנאים בהם המעסיק רשאי להעסיק בפחות משכר המינימום ע"פ החוק:

כאשר הנער הוא מתחת לגיל 15 – לא רלוונטי

כאשר יש שכר מינימום מותאם אישי

התנאים: רק במדרגות המותרות, רק בהסכמת העובד ורק במקביל לשליחת טפסי בקשה לאבחון.

סיטואציה נוספת:

רון עובד כמלצר ברשת בתי קפה נחשבת וגדולה בבאר שבע. כשהתחיל לעבוד נאמר לו במפורש ע"י המעסיק כי הוא לא משלם נסיעות לעובדיו. אבל אם יסיים משמרת בשעה מאוחרת הוא ידאג לו תמיד להסעה ע"י אחד העובדים מכיוון שכבר אין תחבורה ציבורית בשעות הלילה.

האם מותר לבוס של רון לעשות דבר כזה? מה דעתכם?

 שוב- התשובה היא לא.

עובד אשר זקוק לתחבורה ציבורית למעלה מ-3 תחנות, זכאי לקבל נסיעות מידי המעסיק. במידה והעובד הגיע לעבודה או חוזר מהעבודה בשעות/ ימים בהם אין תחבורה ציבורית – המעסיק מחויב לדאוג לו למונית או הסעה הביתה.

מה לגבי הפסקה בזמן עבודה?

רויטל התקבלה לעבודה כמזכירה בחברת ביטוח. היא עובדת בחצי משרה, כ-5 שעות בכל יום.

המעסיק של רויטל מאפשר לה לקחת בכל יום הפסקה של חצי שעה בלבד, אבל את רויטל זה מעצבן מאוד – לטענתה הוא מחויב לתת לה הפסקה ארוכה יותר והיא סבורה שחצי שעה ב-5 שעות עבודה זה מעט מאוד. האם רויטל צודקת? לא בטוח.

במהלך יום עבודה של 8 שעות לפחות, זכאי העובד למנוחה של 45 דקות לפחות. ההפסקה אינה נכללת כשעת עבודה, אלא אם כן נדרש העובד להישאר במקום עבודתו בזמן ההפסקה. אם לא – הוא יכול לצאת ממקום העבודה בזמן הזה.

חופשות מחלה במקום עבודה-

דניאל חלה ולא הגיע למקום העבודה, לאחר שהודיע על כך באופן מסודר למעסיקו. הוא נח בבית ויום אחד ולמחרת כבר הרגיש טוב יותר והגיע לעבודה כרגיל. כאשר קיבל את המשכורת של אותו חודש הוא ראה כי היא נמוכה יותר מבדרך כלל וכי המעסיק לא שילם לו עבור היום בו היה חולה, למרות שהוא הציג למעסיק אישור מרופא.

האם דניאל צודק? כן, האם יוחזר לו הכסף? לא.

עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה יהיה זכאי לקבל מהמעסיק עבור היום השני והשלישי של תקופת ההיעדרות 50% משכר העבודה הרגיל שהיה זכאי לו אילו המשיך לעבוד. עבור היום הרביעי ואילך, העובד זכאי ל-100% משכר העבודה זהיה מקבל אילו עבד. עובד שמיצה את מכסת ימי המחלה הצבורים שלו, לא יהיה זכאי ע"פ חוק לקבל שכר עבור ימי היעדרות נוספים.

הפרשת פנסיה-

אלעד עובד ברשת מזון מהיר כ-7 חודשים. כאשר שאל המנהל שלו לגבי תשלום פנסיה, המנהל אמר כי הוא לא משלם לעובדיו פנסיה, אלא "מכניס" להם מדי פעם בונוסים ותוספות לשכר. הוא נחמד מאוד ועוזר לאלעד הרבה כשהוא צריך קצת הלוואות או שישלם לו את המשכורת לפני הזמן כי הוא לחוץ מבחינה כלכלית.

האם הבוס של אלעד יכול לא לשלם פנסיה? התשובה היא לא.

יש לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני המתבצע באמצעות הפרשות, גם של העובד וגם של המעסיק, לביטוח הפנסיוני של העובד. בנוסף, המעסיק מחויב להפריש סכומים מסוימים לקרן פיצויי פיטורים של העובד. העובד זכאי לבחור את הגוף הספציפי שאליו יופרשו הכספים ושבו ינוהל הביטוח הפנסיוני. כאשר העובד נכנס לעבודה חדשה: אם אין לו ביטוח פנסיוני קודם, הוא יהיה זכאי לביטוח פנסיוני לאחר 6 חודשי עבודה. אם יש לו ביטוח פנסיוני קודם, הוא יהיה זכאי לביטוח פנסיוני מיומו הראשון לעבודה.

לסיטואציות נוספות מהחיים על הזכויות שלנו כעובדים במקום עבודה, מוזמנים לצפות בלייב המלא – כאן

האם הכרתם את כל הזכויות שלכם כעובדים מהכתבה? אם לא, מוזמנים לשאול אותנו כל שאלה בתגובות ????

כתבות נוספות

מהי החשיבות של שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה? ישנם יתרונות רבים לשילוב עובדים עם מוגבלות בשוק התעסוקה. קבוצת שכולו טוב סייעה בשנים האחרונות לשילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה כשכירים או עצמאיים.
שינויים במצב בנפשי והרגשי יכולים להשפיע על התפקוד שלנו במקום העבודה, ופעמים רבות עולה השאלה האם מתי ואיך לדבר על כך עם המעסיק.
מחפשים עבודה ולא יודעים איך להתחיל? בואו ליצור לכם שגרה שתשפיע על תהליך חיפוש העבודה.