תחומי הקבוצה »

ראיון עם נאור ויונטה- רכז חברתי קריות ביאללה מבלים!

הכירו את נאור ויונטה- החל כרכז חברתי פעיל ב "יאללה מבלים" בעיר קריות והיום הוא בנוסף מנחה סדנאות וקורסים ייעודיים למשתתפים, נמצא בקבוצת שכולו טוב קרוב ל- 6 שנים ובקרוב יהפוך למנחה קבוצות מוסמך!

הרבה לפני שהגיע לקבוצה, נאור עבד עם אוכלוסיות שונות בעלי צרכים מיוחדים כך שהתמודדות ועבודה עם מקבלי השירות של קבוצת שכולו טוב, לא חדשה לו.

היי נאור, מה שלומך?

מצוין! מתרגש לספר לכם על התפקיד הכי כייפי לדעתי בקבוצה ?

מעולה, אז בוא נתחיל!

מה זה אומר עבורך להיות רכז חברתי ב"יאללה מבלים"?

נאור מספר לנו שחלק גדול מהתפקיד שלו כרכז חברתי, הוא לזהות מהם צרכי הפנאי של מקבלי השירות באזור, להפיק תכנית פעילות ולהוציא אותה לפועל- "אני מפיק תכנית פעילות בהתאם לצרכי השטח, תוך מתן דגש על שילוב פעילויות פנאי בקהילה ובמקומות הבילוי באזור". ובפן השיקומי? "אני מקבל מקבלי שירות חדשים לשירות, קובע פגישות אישיות תקופתיות, בונה איתם תכניות שיקום, מלווה מקבלי השירות לפני, אחרי ובזמן הפעילויות ומנחה קבוצות בנושא מיומנויות חברתיות".

מה הסיבה שהגעת לקבוצת שכולו טוב?

"העבודה עם אנשים עם חסמים חברתיים נראתה לי מעניינת ומאתגרת העובדה שהתפקיד מאוד קהילתי, עם אמירה חברתית ברורה ועוסק בכלל תחומי החיים של כולנו ביום יום- זו עבודה שמאוד התאימה גם להשקפת עולמי וגם ל'אני מאמין שלי' ".

מהן ההצלחות שלך התחום החברתי?

נאור התרגש לשתף אותנו בסיפור מההיבט שלו לתהליך השיקום- "מקבלת שירות שהייתה זקוקה בעבר לליווי צמוד של חונכת, מגיעה היום בכוחות עצמה למפגשים משתתפת בסדנאות ונוכחת מאוד בשיחות. בנוסף, בזכות המפגשים ב"יאללה מבלים" מקבלות שירות יוצאות לבלות יחד באופן עצמאי, משתתף שבעבר לא יזם תקשורת וחשש מתקשורת דיגיטלית בפרט- משתתף כיום בסדנאות ובארוחות גם באופן ורבאלי, מתכתב בקבוצות וואטסאפ ומסתמס עם הרכזים"!

ואוו איזה הצלחות מרגשות! ומההיבט הארגוני, אילו הצלחות אם יכולים לזקוף לזכותכם?

"השירות מוכר היום כשירות מרכזי ומוביל בתחום החברתי! לפני 6 שנים, המצב היה שונה לגמרי! כיום אנו מוזמנים באופן קבוע לוועדות שיקום ואף עורכים וועדות של התחום החברתי בלבד, אנחנו מקיימים קשר רציף עם כלל המסגרות, גם ביוזמתנו וגם ביוזמת המסגרות שפונות אלינו על מנת להתעדכן במידע חיוני. צוותים פונים אלינו להתייעצות, להפניות לשירות ולהזמין אותנו להסברות במסגרות השונות."

נשמע ש"יאללה מבלים מככבים"! ומנגד, עם אילו אתגרים אתה מתמודד במסגרת תפקידך?

"לא פשוט למצוא עם כל מקבל שירות את הפעילות שמתאימה לו, לעיתים מדובר בתהליך ארוך של ניסוי וטעיה עד שהוא מצליח למצוא את הפעילות המתאימה לכל מקבל שירות- הן מבחינת תכנים, ההרכב החברתי והן מבחינת המסוגלות הפיזית. לא תמיד יש שיתוף פעולה והסכמה וזה דורש מאיתנו להיות קשובים, לפתוח שיח כנה וגלוי, לשקף את התסכולים ולתווך קשיים ולחשוב עם מקבל השירות יחד מה כן יכול להצליח- כמובן שלצד זה אנחנו ממשיכים לדרבן להתנסות בדברים חדשים, גם עם הקושי!"

זה נשמע ממש לא פשוט! מעבר למציאת הפעילות המתאימה למקבלי השירות, האם יש אתגרים נוספים?

"הטמעת פנאי עצמי", נאור טוען כי קיים קושי בהכנסת תכנים מגונים לפעילות של מקבלי השירות באופן עצמאי- "נראה שלמקבלי השירות יותר קל להגיע כאשר מדובר בתכנים שמוכרים להם ממילא מבחינת תכנים או ימי פעילות, כגון הצגות, סרטים וארוחות. לא תמיד יש תחושה של קבוצה שמעוניינת להיפגש באופן עצמאי כאשר מדובר בתוכן חדש (קבוצת הליכה, בילוי ביום אחר מלבד יום הפעילות וכדומה). ישנם מקבלי שירות שכן נפגשים יחד באופן עצמאי ללא ידיעתנו, כך שאין צורך בעצם ללוות אותם.

ומעבר לאתגרים, מה לדעתך הייחודיות בתפקיד שלך?

מבלי למצמץ, נאור זרק לנו את התשובה שכנראה הכין מראש לשאלה הזאת- "קהילתיות, בלתי-פורמליות, מתן הזדמנות ללמידה חברתית לצד מודלינג במגוון סיטואציות ומרחבים". לתשובה הזאת, האמת, לא ציפינו.

ספר לנו, מהו הדבר הכי מתסכל אותך בעבודה?

"כשאנחנו עובדים קשה מאוד להפיק פעילות, טיול או מסיבה טובה, ואחוז ההגעה נמוך מהמצופה, זה גורם לי לחשוב שאולי משהו בהפקה או השיווק לא היה נכון, או שאולי יש אלמנטים וחסמים נוספים שהיינו צריכים לזהות ולתת להם מענה עוד הרבה קודם לכן."

ומה הדבר שהכי משמח אותך בעבודה?

"כשמשתתף מגיע אליי אחרי פעילות ואומר לי שהוא מאד נהנה או שלמד דברים משמעותיים!" נשמע מספק! – "מאד! במיוחד כשאנחנו נמצאים באמצע ארוחה עם כל מקבלי השירות ואני מבין שאני ממש מיותר, אז אני מבין שעשינו משהו נכון."

בהחלט נשמע שאתם בכיוון הנכון! ספר לנו 5 דברים שאף אחד לא יודע עליך ותרצה שידעו?

"1. הגעתי לתחום ההדרכה החברתית לאחר עשור שבו שירתתי כשוטר מג"ב.

2. את בת הזוג שלי הכרתי בפורום של מסגרות שיקום.

3. אני מומחה בכתיבה אמנותית והשתתפתי בפורומים ברשת ובתחרויות כתיבה.

4. אני חולה על כלבים, מטאל וספרות/קולנוע ספקולטיביים (מד"ב, פנטזיה, אימה…).

5. כמעט וסיימתי תואר ראשון בתיאטרון טיפולי וליצנות רפואית באוניברסיטת חיפה…

*בונוס- יש לי 5 קעקועים…"

ואוו! נשמע מקסים! כייף לדעת להכיר והיה נעים מאד לשוחח איתך ולהכיר את תחום "יאללה מבלים" דרכך! תודה רבה על הראיון ?

[poll]