תחומי הקבוצה »

ידע ופיתוח מקצועי – ליבי הרפז מתיתיהו

ליבי הרפז מתיתיהו, MSc.OT היא מנהלת ידע ופיתוח מקצועי בקבוצת שכולו טוב ואחראית על מערך ההדרכות וההכשרה המקצועית של כלל עובדי הארגון. תנו לה לספר לכם משהו על שיקום שלא ידעתם :)

ליבי הרפז מתיתיהו, MSc.OT היא מנהלת ידע  ופיתוח מקצועי בקבוצת שכולו טוב ואחראית על  מערך ההדרכות וההכשרה המקצועית של כלל עובדי הארגון.
ליבי בעלת למעלה מ-11 שנות ניסיון בתחום השיקום בקהילה.

היא הצטרפה לשכולו טוב בשנת 2009 והחלה את דרכה כמנהלת שיקום במפעל "יוצרים אור" מתחום המותגים היצרניים, ולאחר מכן מנהלת השיקום הארצית של רשת "Tnx", רשת של 80 דוכני מכירה ברחבי הארץ שמוכרת מתנות המיוצרות על ידי אנשים עם מוגבלויות

ליבי היא חלק מהצוות שפיתח והטמיע את מודל היחידה המשלבת עטורת הפרסים של שכולו טוב והיא הטמיעה אותה כיחידה המשלבת הראשונה במפעל בו עבדה כמנהלת שיקום.

ליבי מוסמכת בהתערבות סנגור עצמי, בהתערבות CSW (מיומנויות קוגניטיביות בעבודה) וכמדריכה קלינית מומחית מטעם בית הספר הארצי לשיקום והחלמה. בשנה האחרונה הינה חלק מצוות בית הספר לשיקום בהכשרה והטמעה של ההתערבות CSW.

לאורך השנים, ליבי הכשירה מאות מאנשי הצוות של שכולו טוב בתחום השיקום וההחלמה, וייצגה את הארגון בכנסים בארץ ובעולם, העבירה סדנאות, הרצאות וייצגה את הקבוצה בנושאי שיקום, החלמה וזכויות אנשים עם מוגבלויות על בימת השגרירות הצרפתית.

ליבי בעלת תואר B.A. ותארים M.A. בריפוי בעיסוק מאוניברסיטת תל-אביב, עם התמחות בשיקום והחלמה בבריאות הנפש.

מערך ההדרכה וההכשרה בקבוצת שכולו טוב

הכשרות בתחומי התעסוקה

כחלק ממודל היחידה המשלבת, הכולל חמישה מעגלי אפשרויות מקדמות תעסוקה, מתמקד המערך בשני המעגלים הראשונים:

1 הכשרה תעסוקתית – למידה ע"י עשייה. יצירת מרחב בטוח המאפשר תרגול אותנטי של מגוון תפקידים ומשימות הרלוונטיים לעולם העבודה, עם אינטראקציות ומשמעות לקהילה ולחברה. יכול להתקיים ביחידה עצמה, או בשלוחות שלה בקהילה.

2 פיתוח מיומנויות – למידה ע"י למידה. רכישת פיתוח מיומנויות קשות ורכות ע"י עבודה פרטנית וקבוצתית של למידה.

שני סוגים של מיומנויות: עיסוק כאמצעי- למידת מיומנויות עבודה כלליות שיכולות לשמש את האדם בכל מקום שיבחר להשתלב בו: קבוצות CSW, ניהול זמן, מיומנויות תקשורת, שייך לחלק הזה.  עיסוק כמטרה- למידת תפקידים ומשימות ספציפיות שהאדם יכול ליישם אותם כמו שהם בתפקידים מסוימים בעולם העבודה. גם מערך "הסמכות תעסוקתיות" שייך לחלק הזה.

קבוצת שכולו טוב מפעילה מערך הסמכות תעסוקתיות ייעודיות למקבלי שירות בתוך תחומי התעסוקה השונים, הסמכות שנבחרות בהתאם לאופי העיסוק בתחום. בנוסף, בקבוצה מתקיימות הסמכות רוחביות המתאימות למקבלי שירות מכלל תחומי הקבוצה. בסופן של ההסמכות, מקבלי מקבלי השירות תעודה רלוונטית המוכרת בעולם העבודה ומסייעת בקידום השתלבותם בשוק העבודה. בשנה האחרונה, הוקם מערך הסמכות תעסוקתיות און ליין במגוון שדות תעסוקתיים. הלמידה במסגרת און ליין  תספק ללומדים המחשה והדגמה בסביבה הקרובה ביותר לסביבת העבודה האמיתית שבה הם יוכלו להשתלב בסיום התהליך. בנוסף, הלמידה און ליין תיתן למקבלי השירות לרכוש מיומנויות דיגיטליות רלוונטיות והכרחיות לשוק העבודה. ההסמכות הינן חלק בלתי נפרד מתוכנית השיקום האישית של כל משתתף תוך התייחסות להגדרת יעדים ריאליים אך מאתגרים, יצירת אופק תעסוקתי, שיפור תנאי העסקה, הגדלת נכסים תעסוקתיים, חווית הצלחה, מסוגלות, ערך עצמי ועוד.

פיתוח והדרכת אנשי צוות

על מנת לטפח אנשי צוות מקצועיים ובעלי ידע ייחודי לעולם שיקום והכשרה לאנשים עם חסמים תעסוקתיים וחברתיים, מופעל מערך ההדרכות לאנשי צוות בקבוצה.

תפקיד ההדרכה המקצועית (קלינית) הוא לבסס את הלמידה (ידע, עמדות, גישות, מיומנויות וכלים), את השיח ואת העשייה בתהליך השיקומי. להדרכה שלושה היבטים:

  1. ההיבט החינוכי/מעצב בהדרכה- מתן סיוע בהפעלת מיומנויות המותאמות למצבים עמם נדרש המודרך להתמודד, סיוע בתכנון ובארגון העבודה (קביעת סדר עדיפויות והקצאת זמן), מתן מרחב לדיון משותף בתכנים ובתהליכים הקשורים לעבודת המודרך, מתן סיוע למודרך לגלות את משאביו המקצועיים וליישמם הלכה למעשה
  2. ההיבט התמיכתי בהדרכה- סיוע למודרך בשחרור ובעיבוד רגשות שליליים ואחרים, המתעוררים עקב המגע והקשר עם מקבלי השירות, עמיתים וממונים, סיוע בהתמודדות עם מתחים ותסכולים הקשורים בעבודה, סיוע בייצוג העובדים בפני הממונים וגורמי חוץ.
  3. ההיבט המנהלי/פיקוחי בהדרכה קביעת מדיניות ונהלים והפצתם בקרב העובדים, תרגום המדיניות לתוכנית עבודה, מעקב, בקרה והערכת עבודת המודרכים, ייצוג השרות ושיתוף פעולה עם גורמים אחרים מחוץ לארגון, תכנון לעתיד, ארגון השתלמויות לעובדים ועוד.

הדגשים המרכזיים של מערך ההדרכה בקבוצת שכולו טוב

  1. למידה והטמעה של ערכי השיקום וההחלמה יצירת שפה משותפת בין העובדים בארגון, ברוח השיקום וההחלמה, תוך חיבור לחזון הארגון כשירות מוכוון אדם והחלמה, בדגש על יצירת שותפות אמיתית עם מקבלי השירות ובהקשר העשייה בעולם שיקום בריאות הנפש ועולם השיקום וההכשרה בכלל.
  2. חיבור וגישור בין התיאוריה לפרקטיקה עיבוד וגיבוש דילמות והתלבטויות, פיתוח מספר דרכי פעולה עקרוניות ומעשיות והבנת הרציונל המקצועי העומד בבסיס קבלת ההחלטות, ברמה היומיומית השוטפת ובעת תכנון אסטרטגיות פעולה.
  3. גיבוש זהות מקצועית – ארגונית ואישית היכרות של האדם עם עצמו ועם תפקידו כפי שהוא רואה אותו וכפי שהמערכת רואה אותו, הבנה וניתוח של הגורמים המניעים אותו לפעולה והאופן הייחודי שבו הוא ממלא את תפקידו במערך השיקום תוך שיתוף פעולה עם הגורמים השונים- משרד הבריאות, מסגרות שיקום ועוד

אנו משקיעים מאמצים רבים בהתחדשות מתמדת של תחומי ההכשרה בקבוצה ושל המיומנויות הנלמדות. כמו כן, מערך ההדרכה בקבוצה נבנה בהתאם להנחיות בשיתוף פעולה מלא עם המשרדים הממשלתיים השונים מולם פועלת קבוצת שכולו טוב ככלל, ובהתאם לנוהל ההדרכה של משרד הבריאות, האגף לבריאות הנפש, בפרט.

לפרטים נוספים ולשיתופי פעולה ניתן ליצור קשר עם מנהלת ידע ופיתוח מקצועי – ליבי הרפז מתיתיהו,  במייל:  [email protected]

[poll]