שושנה ויג בריאיון סיפור חוזר

"אני מאוד מאוד אוהבת את סיפור חוזר!" אומרת המשוררת מנתניה שושנה ויג "המשוררים והסופרים שלי וגם אני תמיד שמחים להעניק מן הספרים של הוצאת 'פיוטית' לסיפור חוזר, הוא מקום מבורך ובית חשוב ליוצרים."

שושנה ויג ומזל קוטי במדרחוב נתניה

השיר "מוסיקה" עלה על קיר במדרחוב בנתניה. איך זה קרה??

"אז כרגיל, גלריית האומנים ברחוב תל חי שבנתניה מפתיעה כל פעם מחדש." את הציור ציירה האומנית מזל קוטי, כל ראש חודש שושנה תכתוב שיר חדש ולצידו יצויר ציור בהשראת השיר אז לכל אוהבי האומנות והתרבות ברחבי הארץ- מוזמנים להגיע לפינת רחוב הרצל תל חי בנתניה!

שושנה ויג, סופרת משוררת וגם עורכת ובעלת הוצאת ספרים עצמאית בשם פיוטית, ילידת אשקלון ומתגוררת בנתניה משנת 1976.  ספרה הראשון ״דרך העיניים שלי״ התפרסם בתחילת המילניום והיא כותבת ומפרסמת כבר מעל עשרים שנה, עד כה פרסמה 20 ספרים, פרוזה, שירה וגם ספרי ילדים.

עסקה בהוראה עד שנת 2014 ומשנת  הקימה  בשנת 2009 את הוצאת פיוטית שבה כבר יצאו לאור עשרות ספרים. היא מתמחה בהפקת ספרי שירה. אוהבת לעבוד עם הכותבים ובמיוחד מבקשת לצמצם את עלות ההפקה בתקופה זו שבה הכותב משתתף בהפקת הספר של עצמו.

ממתי את כותבת ולמה דווקא שירה?

"התחלתי לכתוב שירה בנעוריי בעקבות אובדן, אחי הבכור טוביה פיינגולד נהרג בתאונת אימונים בסיניי בקיץ 1974 בהיותי נערה, והכתיבה הייתה כתיבה תירא פואטית כשאני מנסה ליצור קשר דימיוני אל אחי, כותבת אליו שירים מנסה לשמר את הקשר שנגדע בהפתעה גמורה".

מה המוזה שלך?

"אני ממרום גילי עדיין כותבת אהבה, עדיין רוצה להרגיש נחשקת. משורר הוא טרובדור של אהבה ורוצה שמיתרי ליבו תמיד ינגנו אהבה, אולי אני משחזרת את האובדן כל הזמן ומתגעגעת לאהובים שלי תוך כדי הכתיבה ומחברת את העולם שאינו בתוך מעשה הכתיבה והאהבה. בספריי אפשר למצוא אהבות וירטואליות, אהבות חושניות וגם שחרור וחופש בלשון מטאפורית. כתיבה היא תהליך של ריפוי עצמי, הכתיבה היא מפלט עבורי ואני צריכה לקום בבוקר ולכתוב כדי לחיות, ממש כך. בעת הזאת הכתיבה זמינה לנו והיא פורקן לנפש. אני כותבת ומפרסמת בפייסבוק שלי, ובכתבי עת בארץ וגם בעולם. שירתי מופצת באנתולוגיות רבות, מקסיקו, בנגלדש, טורקיה, בלגיה, ועוד ועוד."

איך הגעת לנקודה בה כל משורר חולם ששיריו יולחנו?

"השירים שלי הולחנו על ידי כמה מלחינים שיר שלי הולחן לטקס יום הזיכרון ביבנה לפני מספר שנים והיה על האובדן של אחי ועל האימהות, הרגע שאת קולטת את האובדן בעיקר כשאת כבר אימא.

חברתי רחלי וולשטיין הלחינה שירים וגם שרה במופע הירואין בבית היוצר בתל אביב בהשקת הספר שלי שנקרא הירואין, שהוא ספר שירי אהבה"..

איך הגעת למעמד בו שירך חרות על קיר?

"הציירת המוכשרת מזל קוטי שמנהלת את מתחם הגלריות של רחוב תל חי בנתניה שמעה את השיר ערב אחד בקיץ הזה 2022 כשישבנו לשוחח שיח חופשי, והחליטה פשוט שהיא מציירת ומעלה את השיר על הקיר. הגברת עלוית פרוינד מנהלת מרכז העיר מלווה אותנו והשיר עלה על הקיר במהלך חודש אוגוסט 2022, כל לילה במשך שבוע מזל קוטי ציירה לצד מוסיקה  את הציור שמתבקש לשיר שמביע מוסיקה וגם אהבה, שיר שבו הדוברת משתוקקת למגע עם דמות אהובה".

צלילי השמש

גּוּפִי כְּלֵי הַנְּגִינָה שֶׁלְּךָ

עֲדַיִן לֹא פָּרַטְתָּ עַל מֵיתְרֵי לִבִּי

וּכְשֶׁתַּעֲמִיק בִּי הַחֲשֵׁכָה

אֶצְלַח אֶת קוֹנְצֵרְט הַחֲלִילִים שֶׁלְּךָ

אֲנִי רוֹצָה לִשְׁמֹעַ אוֹתָנוּ

בְּאוֹר גָּדוֹל

מִלָּבָן עַד צָהֹב

כְּמוֹ הַשֶּׁמֶשׁ

האם את חושבת שלהיות משורר זה מקצוע?

"משוררות הוא דחף, הוא הרצון להנציח את הרגע שפועם פנימה ולשתף אחרים, זה יכול להיות רגש, או מצב, או תודעה חדשה שנבראו במילים".

איך דוחפים את עצמך לפרסום? מה מטרתך בסופו של דבר?

"חשוב לי שיהיה מקום חשוב בעולמנו המביך לפעמים, עולם של מלחמות עדיין, עולם של שליטה של כוחנות, עולם של אלימות! חשוב שתהיה בו פינה לשירה ולאהבה, עולם שתהיה בו פינה לראיית הטוב בעולם, חשוב לי שבעולם שרבים עדיין סובלים מחרפת רעב ורעות חולות עדיין משוררים יכולים לחולל מעט טוב ולחשוב איך ליצור עולם טוב יותר, לכן אני מחוברת למשוררים ברחבי העולם והפייסבוק והקורונה יצרו זאת".

תודה רבה שושנה על הריאיון!

גם את ספריה ושיריה של שושנה תוכלו למצוא באתר וסניפי סיפור חוזר.

הריאיון בוצע ונכתב על ידי רותי זוארץ מסיפור חוזר חיפה- סופרת, משוררת, עיתונאית ומעבירת סדנאות כתיבה.

כתבות נוספות

המשלחת מטוקיו הגיעה לביקור במסגרות השיקום וההכשרה של הקבוצה במטרה ללמוד ולקיים שיתופי פעולה!
בקבוצת שכולו טוב כולנו פועלים יחד יום יום במטרה לייצר אימפקט משמעותי ולקדם שינוי חברתי אמיתי בארץ ובעולם.
קבוצת שכולו טוב מביאה גאווה לאומית גם בימי המלחמה- בחודש שעבר, עופר כהן ואופיר פלג התארחו ביפן במטרה להציג את המודל הייחודי שפיתחנו בקבוצה ומיושם במדינות רבות בעולם.