מסוגלות עצמית

מה זה מסוגלות עצמית ומה ההבדל בין יכולת למסוגלות? גלדיס רצקובסקי מסבירה הכל בכתבה הבאה.

מסוגלות עצמית היא מושג שפיתח הפסיכולוג החברתי אלברט בנדורה, והוא מתייחס לדרך בה אנחנו תופסים את היכולת שלנו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת. מדובר באמונה של האדם לגבי יכולתו לבצע משימה.

יכולת היא כל מה שאנו עושים היום, כל מה שעשינו בעבר וכל מה שבאפשרותנו לעשות ללא לימוד מוקדם. כלומר, הדברים והפעולות שאנחנו עושים לרוב באופן אוטומטי.

מסוגלות היא התחושה וההערכה של היכולות שלנו המהווה מרכיב חשוב בדימוי העצמי שלנו. מסוגלות היא תהליך בו אדם מפסיק לפעול באופן אוטומטי ומוצא תובנה של משהו עתידי.

תהליך זה יוצר מוטיבציה להתקדם ולהתפתח על מנת להתקרב להשגת היעד שבחרנו. כלומר מסוגלות מתייחסת לאמונה שיש לאדם ליכולותיו ולתוצאות מאמציו בסיטואציות מגוונות.

אמונות אלה משפיעות על ההתנהגות והבחירות שלנו ועל יכולת ההתמודדות וההתמדה במשימות חיינו השונות. כדי שנוכל לפעול, לקבל על עצמנו משימות, להיענות לאתגרים ולהתמודד עם מצבים חדשים עלינו להרגיש שאנחנו מסוגלים להתגבר על הקשיים, להכיר את החדש ואת הבלתי ידוע ולהתמודד אתו.

אדם בעל תחושת מסוגלות עצמית גבוהה מעריך את יכולתו להתמודד בהצלחה עם מטלה כגבוהה, וזה מוביל אותו להשקיע מאמץ ולהתמיד בביצוע גם לנוכח קשיים ומכשולים. לעומת זאת, תחושת מסוגלות עצמית נמוכה גורמת לאדם לתפוס את המשימה המוטלת עליו ככזאת שלא תואמת את היכולות שלו, זה מחליש את המוטיבציה להתאמץ לשם ביצוע המשימה וגורר למחשבות על כישלון.

עקרונות והיבטים לשיפור את המסוגלות:

  • הצבת יעדים קטנים ומדידים – הגדרת משימות שאנו מסוגלים להשלים. הדגש הוא על יעדים קטנים, כדי שנוכל לחוות הצלחות ושנדע מתי השלמנו אותן.
  • להימנע מהצבת יעדים לא ראליים – חשוב לברר עם עצמינו האם יש לנו את היכולות, הכישורים והמשאבים להשיג את המטרה הזו? התחייבות למשימות שבאופן אישי מורכבות מידי עלולות לגרור תחושה של חוסר הצלחה.
  • לא לפחד מכישלונות – אם לא מנסים איך יודעים? פחד מכשלון יימנע מאתנו לגשת למשימה לא מוכרת. כאן חשוב להתמקד בלמידה מהניסיון, הלמידה היא אחד מהמפתחות להצלחה ואנחנו צריכים להסתכל על כישלונות העבר כחלק מתהליך גדול יותר וללמוד מהם.
  • יומן מעקב–  היאשיטה יעילה ביותר מפני שכך נוכל ממש לבצע מחקר על עצמינו ועל ההצלחות שלנו בדרך. יומן יאפשר לנו לנהל מעקב אחר ההתקדמות שלנו ולדייק את היעדים העתידיים שלנו.
  • צפיה ולמידה מאחרים – כאשר אנו עדים לאנשים אחרים המצליחים במשימותיהם, זה מחזק את אמונתנו ביכולותינו שלנו להצליח בפעילות דומה. דרך טובה לעשות זאת הוא להקיף את עצמנו בכמה שיותר אנשים שהצליחו בתחום שבו אנו רוצים להתפתח לקבל השראה וללמוד מהם.

איך אתם מעריכים את עצמכם בעלי מסוגלות עצמית גבוהה או נמוכה? כתבו לנו בתגובות

לצפייה בלייב- גלדיס רצקובסקי מנהלת סניף דנדשה מדברת על ההבדל בין יכולת למסוגלות לפי שיטת ה DCI.

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!