מהם ראיונות עבודה משותפים?

כולנו היינו לפחות פעם אחת בראיון עבודה. כולנו מכירים את התהליך – אנחנו מתכוננים לכל שאלה שיכולה לצוץ, חושבים על הנקודות שחשוב לנו להדגיש וכמובן מעלים את השאלות שחשובות לנו. אבל הראיונות ב"שכולו טוב" מתבצעים בצורה קצת שונה. ניר שבי, מנהל מערך ידע וניסיון בקבוצת שכולו טוב, בראיון מרתק על עולם ראיונות העבודה

מאז הקמתה, קבוצת "שכולו טוב" שמה דגש על כך שתהליך קבלת ההחלטות של מקבלי השירות תעשה בדרך משותפת יחד עם המלווים, מתוך הבנה שלאלפי מקבלי השירות יש ידע וניסיון מהחוויות שעברו וצברו לאורך השנים.

לכן, נוצר מערך שלם שתפקידו הוא לטפח את מקבלי השירות ולהפוך אותם למשפרי שירות. התהליך נוצר כאשר יש צורך של מקבל שירות להשתלב בקבוצה מסוימת, ועל כן הוא צריך שיהיה לו את היכולת להסתכל בצורה ביקורתית, להתנהל באופן עצמאי ורצון להניע תהליכים קהילתיים קדימה – כל זה בסופו של דבר יהפוך אותו למשפר שירות. אותם משפרי השירות עוברים ימי הכשרה וסדנאות בנושאים רבים שמטרתם להעצים ולהעניק מיומנויות וכלים חשובים וכמובן להוות נציגות בצמתי קבלת החלטות, כמו השתתפות בישיבות יחידה משותפות של צוות ומשפרי השירות.

אחת הדרכים המעניינות שהקבוצה פועלת בהם – היא שילוב והשתתפות של משפרי שירות בראיונות עבודה של צוות שכיר בקבוצה. בשנת 2019 לדוגמא, 90 אחוז מהמתקבלים לקבוצת שכולו טוב רואיינו באחד מראיונות העבודה על ידי משפר/ת שירות.

ניר שבי, מנהל מערך ידע וניסיון בקבוצת שכולו טוב, ניהל שיחה עם שלוש נשים מהקבוצה שיסבירו ויספרו על התהליך המעניין הזה מנקודת מבטן: רוני- משפרת שירות מאזור חיפה, דקלה גלעד– מנהלת שיקום אזור הצפון ועינבל אביזמר- אחראית דוכנים באזור נהריה הצפון, שלושתן מתחום התעסוקה TNX – רשת דוכני מכירת מתנות בפריסה ארצית.

אז רוני ודקלה, איך בעצם מתכוננים לקראת הראיונות עבודה? האם הריאיון עם ענבל היה הריאיון הראשון שעשיתן?

רוני: "זה לא היה הריאיון הראשון שעשיתי למען האמת, בעצם, ההכנה הייתה שקראתי את קורות החיים של ענבל, ואז כשפגשתי את ענבל אז שאלתי שאלות בהתאם".

דקלה: "גם אני וגם רוני עברנו סדנאות שעוסקות בראיונות עבודה ואיך מראיינים. עבדנו כבר יחד בעבר וראיינו יחד לתפקידים אחרים. תמיד לפני הריאיון אנחנו נפגשנו לפני, עברנו על הקורות חיים ומין עשינו חלוקה משל עצמנו למהלך של הריאיון, לפי המודל ששתינו מכירות כי למדנו אותו בסדנאות. אבל בסופו של דבר, אחרי ההכנה הזאת – בראיון אנחנו מרגישות בנוח להיות ספונטניות ומרגישות את התקשורת אחת של השנייה, אנחנו מכינות את עצמנו טוב לפני כדי שבראיון נרגיש בנוח כן לשאול שאלות ספונטניות שעולות במהלך השיחה ונותנות מקום אחת לשנייה."

עינבל, האם ידעת שאת הולכת לפגוש מקבלת שירות כאחת מהמראיינות שלך? כיצד הרגשת כשהבנת שאת מרואיינת ע"י מקבלת שירות?

עינבל: "נאמר לי לפני הריאיון שרוני תצטרף ושהיא משפרת שירות והרגשתי בעיקר סקרנות לפגוש אותה. באותה נקודה, לא הקדשתי יותר מדי מחשבה אבל היום אני מבינה מאוד את הרציונל ומה עומד מאחורי זה. זה ראיון מאוד מיוחד ושונה מראיונות אחרים שחוויתי לאורך הקריירה שלי".

רוני, האם וכיצד הצגת את עצמך בתור מראיינת בראיון העבודה? כיצד התייחסת לעניין החשיפה האישית?

רוני: "אין לי בעיה להיחשף וכמו שאתם מכירים אותי אני מאוד פתוחה. אני בן אדם בריא שקרה לו משהו בדרך – ככה אני תופסת את עצמי ואין לי בעיה לשתף אחרים בזה".

עינבל, האם היו לך עוד ראיונות לפני או אחריי הריאיון בו השתתפה רוני? האם היה שוני בחוויה בין ראיונות העבודה?

עינבל: "האמת שכן, היה לי ראיון נוסף, אחרי הריאיון עם רוני, אני כבר לא זוכרת עם מי למען האמת, אבל היה לי מאוד ברור שהשאלות שרוני שאלה בראיון, מסתמכות על הניסיון ועל מה שקורה בפועל בשטח בארגון, בהשוואה לראיון אחרי שבהם הדגש הוא טיפה אחר, אולי על צרכי הארגון או המערכת עצמה. בראיון עם רוני, הדגש היה בסוף על מי שמקבל את השירות ועל הצרכים שלו."

רוני, איך הייתה החוויה לראיין אדם שמעוניין להתקבל כצוות שכיר? חוויה נוחה, נעימה?

רוני: "חוויה כיפית. יש הרגשה שאתה שותף פעיל בכל מה שקורה בעמותה וגם הרגשתי שהתפתחה ידידות ביני לבין דקלה והיא נמשכת עד היום. יש אמון הדדי ואני מרגישה שאני יכולה לדבר איתה על כל דבר".

דקלה, איך הייתה החוויה לראיין יחד עם משפרת שירות? האם הקשר שלכן אחריי שראיינתן יחד השתנה?

דקלה: "לראיין באופן כללי הייתה חוויה חדשה עבורי. בעבודות הקודמות שלי לא התנסיתי בכך. בגלל שבקבלה לקבוצה יש מספר שלבים – יצא לי לראיין גם עם מראיינות מקצועיות ממשאבי אנוש. לי באופן אישי, זה גורם לזוז הצידה וללמוד. עם רוני, לעומת זאת, הייתה תחושת שותפות מאוד חזקה ושיתוף פעולה. הקשבתי לרוני בכל השאלות וגם לאחר הריאיון דיברנו על מה שהיה וזה היה חשוב ומלמד לשמוע מה רוני חושבת ואיך היא נחשפת בראיונות. כמובן שגם ההיכרות בינינו התחזקה וגדלה. באופן כללי, השיתוף פעולה הזה גורם לי לדייק את מה שאנחנו מחפשים כי הבנתי וראיתי לאן רוני מכוונת בשאלות שלה ומה חשוב לה בסופו של דבר."

אז לסיכום, מה אתן חושבות על ההשפעה על מערכת היחסים בין נותן שירות ומקבל שירות לאחר שמקבל השירות היה חלק מהאנשים אשר השפיעו על הקבלה של נותן השירות?

רוני: " אני חושבת שזה בעיקר משפיע בהתקרבות שלנו".

דקלה: "זה גורם לתחושת שותפות, אנחנו למען אותה המטרה ורוצים את אותו הדבר. יש שיח והכול נעשה בצורה משותפת ולמשפרי השירות יש הזדמנות להשמיע את כולם ולהביע את הצרכים שלהם מהצוות. זה יוצר עבודה משותפת בגובה העיניים ושכולנו פה לאותה המטרה וכולנו תורמים ביחד לתהליך שאנו רוצים לעבור."

עינבל: "אני מסכימה עם שתיהן, סיכמו את זה בצורה יפה."

כתבות נוספות

בקבוצת שכולו טוב כולנו פועלים יחד יום יום במטרה לייצר אימפקט משמעותי ולקדם שינוי חברתי אמיתי בארץ ובעולם.
קבוצת שכולו טוב מביאה גאווה לאומית גם בימי המלחמה- בחודש שעבר, עופר כהן ואופיר פלג התארחו ביפן במטרה להציג את המודל הייחודי שפיתחנו בקבוצה ומיושם במדינות רבות בעולם.
החגים מתקרבים וכבר מגיעים אלינו בפתח הדלת. ההתרגשות בשיאה והשמחה מגיעה יחד אתה וזוהי הזדמנות נהדרת לתת את המתנה המושלמת לעובדים שלכם, ומה יותר טוב ממתנה של המותג TNX מבית קבוצת שכולו טוב מתנות החברתיות המעניקות ערך מוסף.