יום שני 25/10/2021

מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה- כיצד לוקחים אחריות על התוצאות שלנו

נשענים לאחור, נושמים עמוק, מפיגים את המתח ומשתחררים מדאגות בחיים. שילה פליינר, מנהלת שיקום בTNX מגיעה עם דרכים להתמודד עם דאגות בחיינו בכתבה הבאה.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

“כחוק של החיים, אנשים דואגים יותר בנוגע למה שהם לא יכולים לראות, מאשר בנוגע למה שהם יכולים לראות” – יוליוס קיסר

מה כובד הדאגה?

-“כמה שוקלת כוס מים?”

המתח ודאגות חיינו הם כמו כוס מים. הרהרו בהם לזמן קצר ושום דבר לא יקרה. אם תחשבו עליהם לזמן יותר ארוך הם יתחילו להכאיב. ואם תחשבו עליהם לאורך כל היום, תרגישו משותקים ולא מסוגלים לבצע דבר.

מתוך ספרו של סטיבן קובי- “שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד”:

סטיבן טוען שאנשים פרואקטיביים (יזמים), זאת אומרת אנשים שאחראים לחייהם, הם אלו שמבזבזים את האנרגיה והזמן שלהם בהשפעה במעשים ופחות נשארים במקום של הדאגה. לעומתם, אנשים ריאקטיביים (מגיבים) ממקדים את חייהם במעגל הדאגות, הם יהיו תמיד ה”מסכנים”, יגידו שאחרים הם אלו שאשמים בדברים שקורים, ירגישו חוסר יכולת וינקטו בחוסר מעש.

סטיבן קובי מציג זאת כך – הבעיות הניצבות בפנינו שייכות לאחד משלושת התחומים הבאים:

שליטה ישירה – בעיות הכרוכות בהתנהגותנו שלנו.

שליטה עקיפה – בעיות הכרוכות בהתנהגותם של אנשים אחרים.

חוסר שליטה – בעיות שלגביהן איננו יכולים לעשות דבר, כמו דברים בעברנו או מצב שהמציאות גרמה.

הגישה הפרואקטיבית עושה את הצעד הראשון לפתרון כל שלושת סוגי הבעיות בתחום מעגל ההשפעה שלנו בהווה. ההתנהגות שלנו היא תוצר של ההחלטות שלנו ולא של הנתונים. כלומר, יש לנו את היכולות לשלוט על הרגשות והערכים וכתוצאה מכך לשלוט על הפעולות שאנו מבצעים.

הדאגה הופכת לחרדה וחרדה עלולה לגרום לנו לקפוא במקום. כך, מעגל הדאגה הוא השולט בחיינו. אך אם ניקח את הדאגה נבדוק כיצד ואיך אנו כן יכולים להשפיע, נצמצם את מעגל הדאגה ונרחיב את מעגל ההשפעה.

במידה ואנו לא מסוגלים לשנות את הדאגה, מגורמים שלא בשליטתנו כמו: מזג האוויר ביום של פיקניק, אנחנו יכולים להתמודד עם ההשפעות שלהן. למשל: אם מזג האוויר לא ברור ופתאום יורד גשם- נכין אלטרנטיבה לפיקניק- ארוחה מיוחדת בבית ונבין שגם לזה יש חן ויתרון.

אז תאכלס- איך מתרגלים זאת?

ציירו שני מעגלים:

  • במעגל הראשון- דאגות: רשמו את כל הדאגות שלכם, את כל מה שאתם לא אוהבים, דברים שמעכבים אתכם- גם דברים שלדעתכם אין לכם שליטה עליהם.
  • במעגל השני- מעגל ההשפעה:  רשמו את הדברים שעליהם תוכלו להשפיע בדרך כזו או אחרת על ידי פעולות מקדימות.

דוגמה בצורת טבלה:

זכרו- אתם המשפיעים הגדולים על חייכם!

האנרגיה החיובית שלכם תגדיל את מעגל ההשפעה ותקטין את מעגל הדאגה!

ללייב המלא וטיפים נוספים – לחצו כאן.

מה דעתכם על הכתבה?

?האם הכתבה עניינה אותך
0
10

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.