יום שלישי 27/10/2020

למה חשוב לשמור על התקווה שלנו?

כשאתם חושבים על המילה “תקווה” מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש? איך ניתן לשמור עליה גם כשהמצב לא נראה טוב, ואילו כלים יש לנו כדי להישאר אופטימיים תמיד? כל הפרטים בכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כשאתם חושבים על המילה “תקווה” מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש? איך ניתן לשמור עליה גם כשהמצב לא נראה טוב, ואילו כלים יש לנו כדי להישאר אופטימיים תמיד?

חגי בחטיזן, מנהל שיקום במרכז שיקום בראשון לציון, ומנהל את חנות זאתזאת, הגיע אלינו לייב כדאי לדבר על חשיבות התקווה. 

אז מהי “תקווה”? האם היא לראות את האור בקצה המנהרה?  
“התקווה היא אמונה כי לכל מצב בחיים יש יותר ממוצא או מפתרון אחד” (גבעולי, 1989).
כלומר, התקווה באה כאשר יש הבנה ואמונה שאנחנו נצא מזה.

התקווה הינה מצב מניע חיובי המתבסס על 2 מרכיבים עיקריים הפועלים בה –
1. יוזמה – המוטיבציה והאמונה ביכולת להשגת המטרה.
2. תכנון דרך – היכולת לקבוע מטרות ודרכים אפקטיביות להשגת המטרה.

זאת אומרת, התקווה היא לא דבר שנמצא באוויר, אלא ממש ליזום, לתכנן ולפעול שהיא תקרה.

איך בתוך סיטואציות שבהן אני לא מוצא את התקווה, מה אני יכול לעשות כדי להחזיר לי אותה?

חווית השליטה העצמית – דרכים שונות שמעודדות חוויות של שליטה ומסוגלות:
1. קבלת מידע מהימן, בתדירות סבירה, כדי לקבל את כל הפרטים שיש לכם על הסיטואציה שבה אתם נמצאים.

2. התמקדות בשגרה – לשם שמירה על האיזון, יש לנסות לקיים אורח חיים ושגרה שלווה ואפקטיבית עלינו.

3. שיתוף – כדאי לשתף את האנשים שקרובים אליכם במחשבות, רגשות וחששות אם ישנן.

4. טכניקות הרגעה – הרבו בפעילויות שמרגיעות ומסבות הנאה: פעילו גופנית, תחביבים, יצירה ועוד. לדוגמא – מי שאוהב מוזיקה, כדאי לשמוע מוזיקה כדי להירגע.

מה ההבדל בין פחד לחרדה?

פחד – פחד הינו תגובה טבעית מולדת המלווה בתחושה רגשית ובתגובות גופניות. לפחד יש תפקיד חשוב בהישרדות שלנו כמנגנון שתפקידו לזהות עבורנו סכנה או למנוע מאתנו כניסה למצב סכנה. הגוף עושה פעולות על מנת להשתחרר מכל מה שניתן כדי שהגוף יועסק רק בהימלטות או תקיפה. 

אילו פעולות ניתן לעשות כדי להפחית את תגובת הפחד המיידית?
1. ניתן להאט את הנשימה, שאיפה ונשיפה בפה פתוח או לספור נשימות.
2. לשתות מים – מים מרגיעים את הגוף, וזרימת מים נותנת לנו שלווה.
3. ניתן לפתוח תרגילי חשבון פשוטים, הרעיון הוא להעסיק את המוח, להסיח את הדעת לגבי הפחד ולהתמקד במשהו קטן.
4. פעילות גופנית, מספיק לעשות הלוך חזור או קפיצות במקום מרגיעות מאוד.

חרדה – כאשר הפחד הזה ממלא את עולמך ואינך יכול אלא לחשוב מחשבות קשות ומטרידות ואתה חש אי שקט גופני. החרדה היא פחד או דאגה שמשתלטת על מצבים ניטרליים ולא דווקא על אירוע או גירוי ספציפי.

אילו פעולות ניתן לעשות כדי להפחית את החרדה?
1. דיבור עצמי – להרגיע את עצמנו, לדבר לעצמנו, בהיגיון וברוגע.
2. לדמיין – דמיון הוא כלי מעולה לעזור לגוף להירגע. הדמיון שולח את עצמנו למקומות אחרים ומרגיע אותנו.
3. פעילות גופנית מרגיעה את הגוף, ומעסיקה אותנו בדברים אחרים מאשר החרדה.


על מנת שנוכל להגיש כי ישנה תקווה אנו חייבים שתהיה לנו יוזמה ודרך לתכנן. אנחנו מקווים שכל אחד ימצא לעצמו כמה דרכים להתמודד עם פחד וחרדה, ולשמור על התקווה.

מה אתם עושים כדי לשמור על התקווה שלכם? כתבו לנו בתגובות.

מוזמנים לצפות בלייב בעצמכם >>  https://allgood.org.il/live/7864/

?האם הכתבה עניינה אותך
0
8

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.