מודל אפר"ת

מודל המסביר התנהגות אנושית ומאפשר לבחון את המציאות בעיניים שונות ולהבין שהפרשנות האישית שלנו היא זו שמשפיעה על תפיסת המציאות, הרגש והתגובה שלנו. קראו עד הסוף!

מודל אפר"ת (א– אירוע פ– פרשנות ר– רגש ת– תגובה) הוא מודל המבוסס על גישתו של הפסיכולוג אלפרד אדלר שמסביר התנהגות אנושית. המודל מאפשר לבחון את המציאות בעיניים שונות ולהבין שהפרשנות האישית שלנו היא זו שמשפיעה על תפיסת המציאות, על הרגש ועל התגובה שלנו.

א – אירוע/טריגר – הוא כל גירוי של אחד החושים: ראיה, שמעה, מישוש, ריח, טעם.

פ – פרשנות – היא תרגום האירוע אליו אנחנו נחשפים שמושגים שיאפשרו להבין את החוויה. החוויה היא אישית, פנימית לכן מדובר בפרשנות רק באותו אדם.

ר – רגש – הוא התחושה המתפתחת בתוכנו בעקבות הפרשנות שנתנו לאירוע שחווינו, גם התהליך הרגשי הוא פנימי ולכן הוא אישי.

ת – תגובה – היא פעולה אוטומטית שאנחנו רגילים לעשות בעקבות רגש מסוים, תהליך התגובה לפעמים מודע ולפעמים לא.

כלומר, אנו נחשפים או חווים אירוע, מפרשים אותו, בעקבות הפרשנות מתעורר בנו רגש, ועל פי הרגש הזה אנו מגיבים.

למשל – כשיש כסא אחד לשני אנשים, ומתיישב האחד. זהו אירוע. כשהשני צועק ומשתולל זאת תגובה. בין האירוע לתגובה, הייתה פרשנות של האחד "יש מקום פנוי אז אני מתיישב". ושל השני "הוא שוב תפס את המקום שלי". השלב הבא הוא התעוררות הרגש כתוצאה מפרשנות האירוע, והתוצאה היא – ריב בין שניים.

לא פעם אנו לא מבינים מדוע הצד השני אינו מבין את הדברים כמונו, כיצד הוא מתנהג בצורה כל כך לא הגיונית. ההנחה העומדת בבסיס היא שהדברים שאנחנו רואים, מבינים, עושים, הם מובנים מאליהם ועומדים במבחן ההיגיון. אך המציאות היא שהצד השני לא בהכרח מבין את ההיגיון של זולתו גם אם הוא נראה כל כך פשוט. אירועים מוסברים על ידי פרשנויות, ולכל אירוע יש יותר מפרשנות הגיונית אחת, כששני אנשים מתבוננים על אירוע אחד, וכל אחד מפרש אותו באופן הגיוני לטעמו, סביר להניח שהרגשות ביניהם יהיו שונים וממילא התגובה של כל אחד לא תובן לרעהו.

השאיפה בתרגול המודל היא טווח ומרחב החשיבה והתגובה. ככל שנתרגל את היכולת לייצר פרשנויות חילופיות נוכל ולהגיב טוב יותר.


בשלב ראשון כדאי להיעזר באדם אחר שיוכל לשקף לנו את ההתנהלות שלנו ולהציע לנו פרשנויות אחרות. בשלבים הבאים, להתקדם ולדמות בכוחות עצמנו את העצירה המחשבתית ולשאול:

  • מה משפיע על תגובותינו למצבים שונים?
  • האם קיימת אמת מוחלטת או המציאות נתונה לפרשנות?
  • כיצד ניתן לשלוט באופן בו נגיב לאירועים שונים?

צפו בשידור הלייב המלא מודל אפר”ת – אירוע- פרשנות – רגש – תגובה עם ליאור ישראל סגן תפעול והכשרה

תרגלו וכתבו לנו בתגובות האם הצלחתם ????

כתבות נוספות

שירות תעסוקה נתמכת הינו שירות המסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בהצלחה בעולם העבודה. בשירות תעסוקה הנתמכת מקבלי השירות זכאים לליווי החל משלבי הכנה דרך שלב חיפוש העבודה ובהמשך לאחר ההשתלבות במקום העבודה.
מפעל מוגן, מיועד לאנשים שאינם מסוגלים או מעוניינים להשתלב בשוק העבודה הטבעי באופן עצמאי ומעוניינים בהכשרה ותמיכה לצורך פיתוח קריירה ומציאת עבודה.
אם אתם מחפשים עמותה שתסייע לכם להשתלב בשוק העבודה החופשי ובקהילה, הגעתם למקום הנכון! אנחנו מבטיחים לאפשר לכם את כל מה שדרוש על מנת שתוכלו לעבור תהליך מרתק של הכשרה מותאמת אישית, ולסייע לכל מקבל שירות לבנות חיים איכותיים ומשמעותיים עבורו עם מבט אל העתיד תוך שאיפה להביא למימוש הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת. הצטרפו אלינו למסע משותף!